דו"ח על הפרת זכויות עובדים בעולם: ישראל ופלסטין מפרות חוקי עבודה

ישראל ופלסטין מפרות חוקי עבודה וזכות ההתארגנות. כך עולה מהדו"ח השנתי שפרסמה השבוע קונפדרציית האיגודים המקצועיים הבינלאומית, בה חברה ההסתדרות. זכויות העובדים ברשות הפלסטינית וברצועת עזה שתחת שליטת החמאס מופרות באופן יסודי יותר מאשר בישראל, על פי מחברי הדו"ח. כמו כן, מספר המדינות בהן נשללה מעובדים הזכות להקים או להצטרף לאיגוד מקצועי גדל מ-92 ב-2018 ל-107 בשנת 201. מחברי הדו"ח מזהירים כי הפירוק השיטתי של יסודות הדמוקרטיה במקום העבודה והדיכוי האלים של שביתות ומחאות "מאיימים על השלום והיציבות ברחבי העולם".

2019-06-22_164910

הפגנה בהודו למען זכותם של עובדי התאגיד האמריקאי "פפסיקו" להתאגד (צילום: מורנינג סטאר)

מדד זכויות העובדים הגלובלי מדרג 145 מדינות דרך 97 מדדים מוכרים בעולם, כדי להעריך היכן זכויות העובדים מוגנות בצורה הטובה ביותר בחוק ובפועל. על פי ממצאיו העיקריים של הדו"ח, 85% מהמדינות שנבדקו הפרו את זכות השביתה וב-80% מהמדינות נדחו חלק או כל הדרישות למשא ומתן קיבוצי עם עובדים.

ב -72% מהמדינות לעובדים לא הייתה כלל גישה לצדק חוקי או משפטי, או שהגישה אליו הייתה מוגבלת. מקרים חמורים במיוחד מסוג זה דווחו בקמבודיה, בסין, באיראן ובזימבבואה. מספר המדינות בהן נעצרו ונאסרו עובדים עלה מ-59 ב–2018 ל-64 בשנת 2019.

מתוך 145 מדינות שנסקרו, 54 מנעו או הגבילו את חופש הביטוי וחופש ההתקהלות וב-59% מהמדינות הרשויות הפריעו לרישום האיגודים. ב-12 מדינות, כולל איסלנד ושבדיה, נרשמו הפרות ספורדיות של זכויות. ב-24 מדינות, כולל ישראל הנמצאת במגמת עליה, נרשמו הפרות חוזרות של זכויות העובדים. ב-39 מדינות נרשמו הפרות שיטתיות של זכויות, ביניהן צ'ילה וניגריה, וב-35 מדינות אין כלל ערובה לזכויות עובדים, ביניהן ברזיל, אריתריאה וטורקיה או שאין ערובה לזכויות עקב התמוטטות שלטון החוק כמו למשל ברשות הפלסטינית, בסודאן, בסוריה ובתימן. ב-52 מהמדינות חוו העובדים אלימות פיזית. בעשר מדינות נרצחו אנשי איגוד מקצועי, בהן בנגלדש, ברזיל, קולומביה, גואטמלה, הונדורס, איטליה, פקיסטן, הפיליפינים, טורקיה וזימבבווה.

יצוין שהמזרח התיכון וצפון אפריקה היו שוב האזורים הגרועים ביותר עבור עובדים, כאשר מערכת ממוחשבת למעקב אחר מהגרים ממשיכה להדיר מהגרים, שהם הרוב המכריע של כוח העבודה, מכל הגנה על זכויותיהם, והשאירה 90% מהם ללא יכולת להגן על זכויותיהם ולהקים להצטרף לאיגוד מקצועי. ההתעלמות המוחלטת מזכויות העובדים הבסיסיות נותרה בעינה בסעודיה, בה הוצא להורג בחשאי עובד אינדונזי.

לעיון בדו"ח המלא:

https://www.ituc-csi.org/IMG/pdf/2019-06-ituc-global-rights-index-2019-report-en-2.pdf