דו"ח סיני על הפרת זכויות אדם בארה"ב: תחת נשיאות טראמפ חלה הדרדרות

סין פרסמה בשבוע שעבר דו"ח על מצב זכויות האדם בארה"ב. כך מסר רדיו סין הבינלאומי. הדו"ח, שכותרתו היא "זכויות האדם של ארה"ב לשנת 2017 תמונת מצב", פורסם על ידי משרד המידע של מועצת המדינה, בתגובה לדו"חות על זכויות האדם לשנת 2017 שפורסמו על ידי מחלקת המדינה האמריקנית ב-20 באפריל.

2018-05-13_200329

עצורים בכלא גואנטנמו האמריקאי (צילום: אמנסטי)

בדו"ח הסיני נכתב כי ארה"ב ממשיכה להציג את עצמה כ"שומרת זכויות האדם" אך מניתוח מציאות זכויות האדם של המעצמה הקפיטליסטית הגדולה בעולם עולה שדווקא שתחת ממשל טראמפ ניכרת מגמה של הידרדרות.

הדו"ח האשים את ארצות הברית בהפרה חמורה של זכויות האזרח, אפליה גזעית שיטתית, פגמים חמורים בדמוקרטיה בסגנון האמריקאי, הרחבת הפערים בין עשירים לעניים ואפליה והדרה נגד קבוצות מסוימות, כגון נשים, ילדים ואנשים עם מוגבלויות, כמו גם הפרה מתמשכת של זכויות האדם במדינות אחרות.

הדו"ח ציין כי בערב ה-1 אוקטובר 2017 כמעט 60 איש נרצחו ויותר מ-800 נפצעו בטבח המוני בלאס וגאס, אירוע הירי ההמוני הקטלני בהיסטוריה המודרנית של ארה"ב. הדו"ח ציין כי נשים אמריקאיות ניצבות בפני אפליה ברורה, כמו גם איומים חמורים של הטרדה מינית והפרת זכויותיהן, ואילו העוני, הבריאות והבטיחות בקרב מדאיגים. באוקטובר 2017, פרצה השערורייה סביב מפיק הסרטים האמריקני הארווי ויינשטיין, שהטריד מינית מספר כוכבות נשים.

הדו"ח גם ציטט מחקרים של אקדמאיים אמריקאים, לפיהם הפוליטיקה האמריקאית "טובעת בכסף". בארה"ב האפליה כלפי מיעוטים אתניים ועל פי צבע אור נמשכת והפליה הגזענית אף גדלה אשתקד בכל הנוגע לאכיפת החוקים ובגופים השיפוטיים. עבריינים גברים שחורים קיבלו עונשים ארוכים יותר ב-19% בממוצע מאלה של עבריינים זכרים לבנים שביצעו עבירה דומה, כך נכתב בהודעה רשמית שפורסמה דווקא בארה"ב בנובמבר 2017.

הדו"ח גם הדגיש כי הפערים בין עשירים לעניים בארה״ב התרחבו, עם מספר הולך וגדל של חסרי בית. מנתונים רשמיים של מפקד האוכלוסין האמריקאי עולה כי יותר מ-40 מיליון אמריקאים חיים בעוני. כמעט מחציתם, 18.5 מיליון, חיו בעוני עמוק.

על פי הדו"ח, הפעילות הצבאית של ארצות הברית במדינות אחרות גרמה לנפגעים אזרחיים כבדים. מחנה המעצר בגואנטנמו לא נסגר ונמשכים העינויים. ארה״ב גם פיתחה כלי לוחמת סייבר, פריצה וריגול על רשתות זרות. עוד צוין ש"הפעילות הצבאית האמריקאית בסוריה גרמה למספר ניכר של נפגעים אזרחיים".