דו"ח אמנסטי: בסוריה 65 אלף 'נעדרים' שנחטפו על ידי משטר אסד

ארגון זכויות האדם הבינלאומי אמנסטי פרסם אתמול (חמישי) דו"ח לפיו ממשל אסד בסוריה עצר וחטף יותר מ-65 אלף בני אדם במדינה, רובם אזרחים, בין מרץ 2011 לחודש אוגוסט השנה. "ההיעלמויות הכפויות בוצעו מאז 2011 על ידי ממשלת סוריה, שביצעה אותן כחלק ממתקפה מאורגנת נגד האוכלוסייה האזרחית במדינה", נמסר מהארגון.

2015-11-06_201328

סמאר, שבן זוגה נחטף על ידי המשטר ב-2013 (צילום: אמנסטי)

עוד חושף תחקיר אמנסטי כי המשטר סוריה מרוויחה מההיעלמויות הכפויות בהיקף המהווה פשעים נגד האנושות. ההעלמות מתרחשות באמצעות שוק שחור הסוחט בני משפחה הנואשים לגלות את עקבות קרובי משפחתם שנעלמו, תמורת כסף. הרשת הסורית לזכויות אדם תיעדה לפחות 65,000 העלמות מאז 2011 – 58,000 מהן אזרחים. אלה מוחזקים בתאי מעצר צפופים בתנאים מחפירים ומנותקים מהעולם החיצון. רבים מתים כתוצאה ממחלות, מעינויים ומרצח ללא משפט. בין אלה שהועלמו בכפייה נמצאים מתנגדי השלטון הפועלים בדרכי שלום כגון מפגינים, פעילי זכויות אדם, עיתונאים, רופאים ועובדים הומניטריים. העלמות נוספות היו ממוקדות יותר והופנו כלפי מי שהאמינו כי אינו נאמן לממשלה או בגלל קרובי המשפחה שלהם המבוקשים עלידי השלטונות. במקרים מסוימים, במיוחד בשנתיים האחרונות, העלמות בכפייה היו אמצעי ליישב חשבונות או לרווח כספי. חלק מהמשפחות מכרו את רכושם או ויתרו על כל חסכונותיהם כדי שיוכלו לשלם שוחד אשר באמצעותו יימסר להם מידע על גורלם של קרובי משפחתם לעתים בתמורה למידע שקרי.

אמנסטי אינטרנשיונל אומר כי בזמן שכמה מדינות והאו"ם גינו העלמות בכפייה, יש צורך בהרבה יותר מדברי גינוי. לפני יותר משנה וחצי, בחודש פברואר 2014, העבירה מועצת הביטחון של האו"ם את ההחלטה 2139, אשר קוראת לסיום ההעלמות בכפייה בסוריה, אך המועצה טרם נקטה צעדים כלשהם עלמנת שההחלטה תיושם.

לדו"ח המלא:

https://www.amnesty.org/en/documents/mde24/2579/2015/en/

עוד בנושא:

https://www.amnesty.org/en/latest/campaigns/2015/11/mass-abductions-in-syria/