גם הרופאים נגד התקציב; ח"כ תומא-סלימאן: הממשלה פוגעת באוכלוסיות המוחלשות

מליאת הכנסת החלה אתמול (שני) לדון בחוק התקציב ובחוק ההסדרים, זאת לקראת עלייתו הצפויה היום בקריאה שנייה ושלישית בכנסת. הדיון החל לאחר שהושגו הסיכומים להעברת תקציבים נוספים בין הליכוד לאגודת ישראל ולעוצמה יהודים.

בדיון שנערך במליאה הכנסת אמרה ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש) כי "לתקציב הזה היבטים שליליים רבים. שוד כספי הציבור כפי שראינו בימים האחרונים עם חלוקת הכספים הקואליציוניים, שיפגע בעיקר באוכלוסיות המוחלשות. פגיעה בחינוך, רווחה ובריאות. בנוסף לכך יגדילו את תקציב הביטחון עם מיליארדים נוספים שיועברו לצבא הכיבוש".

"כמו כן, היעדר תקצוב לתוכניות למניעת אלימות בחברה הערבית והיעדר תוספת תקציבית למאבק בתאונות עבודה. בנוסף, בנושא מיגור תופעת העוני ואי-ביטחון תזונתי קיימת חלוקה לא שיוונית, הפוגעת בחברה הערבית ותגרום לעוד קושי עבור המשפחות והילדים הערבים שחיים מתחת לקו העוני", הדגישה.

לדבריה בתקציב אין כל התייחסות או תכנית משמעותית להתמודדות עם הפשיעה והאלימות בחברה הערבית, אלימות שגבתה 80 נרצחים רק השנה. "במקום להעביר תקציבים לתכנית התחבורה ובניית כבישים בחברה הערבית יעבירו להתנחלויות. משרד החינוך מציע תכנית רחבה להתמודדות עם המחסור במורים, אבל התכנית הזאת מתעלמת מ-12 אלף מורים ומורות ערביות שאינם עוסקים במקצוע, ולא נכללים בכלל בתוכנית, פגיעה באנשים שרכשו מקצוע ומעוניינים לעסוק בו אך לא מצליחים. העדר מוחלט של טיפול בהיתרי בנייה ובמצוקת דיור. זה לא מקרי, זאת מדיניות".

"את המיליונים ישקיעו במטרה אחרת לחלוטין – חיזוק הזהות היהודית. 150 מיליון לחיזוק הזהות היהודית, 16 מיליון לפעולות המנהלת לזהות יהודית, 50 לתרבות יהודית, 30 לזהות יהודית. ועוד ועוד", הוסיפה, "הגידול הניכר בתקציב במנגנוני הדיכוי והכיבוש עולה בקנה אחד עם הקטנת ההוצאה הציבורית והאזרחית החריפה. המשמעות אחת: פניה של ממשלת הימין מלא-מלא מועדות למלחמה ולהרחבת ההתנחלויות ולא לרווחה, לחינוך ובריאות".

גם בהסתדרות הרפואית מזהירים מפני השלכות התקציב על מערכת הבריאות. בניגוד להערכות ולהבטחות בדבר תוספת תקציבית של 5.8 מיליארד שקלים, בפועל הוא יעמוד על פחות משני מיליארד בלבד. תוכניות רבות, בהן בבריאות בנפש ובטיפולים הניתנים כיום בקופות החולים צפויות לספוג קיצוץ משמעותי. במכתב ששיגר אתמול יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי ציין כי, "כל עוד לא יהיה שינוי דרמטי במקדמי הבריאות בתקציב על מנת שיבטאו באופן ריאלי את קצב הגידול הדמוגרפי, את הזדקנות האוכלוסייה ואת התפתחות הטכנולוגיה והתייקרותה, הפער הזה רק ילך ויתרחב. למרבה הפליאה, על אף שההסכמים הקואליציוניים הבטיחו תוספת של 5.8 מיליארד שקל למערכת הבריאות, התברר כי מתוך 14 מיליארד שקל שהוקצו עבור ההסכמים הקואליציוניים, מערכת הבריאות תקבל רק פירורים – 675 מיליון שקל בלבד לכל אחת מהשנתיים הקרובות".

חגי הוסיף, כי "הכספים הקואליציוניים מהווים הוכחה לכך שמערכת הבריאות הישראלית מתוקצבת בחסר לא בגלל קושי תקציבי, אלא משום שהיא נעדרת מסדרי העדיפויות של הממשלה. אישור התקציב במתכונתו הנוכחית יביא לכך שלא ניתן יהיה להצדיק או לתרץ עוד את התורים הארוכים לבדיקות, לטיפולים ולמומחים – לא בפריפריה ולא בכלל. אם לא די בכך שמערכת הבריאות לא קיבלה אפילו מעט ממה שהובטח לה, הרי שבימים אלה ממש אנו מתבשרים על קיצוצים שונים, כדוגמת הקיצוץ התקציבי במערך הקרדיולוגי. בנוסף, המדינה לא עמדה בהתחייבויותיה הנובעות מרפורמת טור-כספא לחיזוק המחלקות הפנימיות, ובהתחייבויותיה כלפי המערך הפסיכיאטרי".

על פי מסמך שפרסם מנכ"ל מרכז אדוה, ד"ר יובל לבנת ושבחן את תקציב מערכת הבריאות הנפש, עולה כי בפועל – בתי החולים הממשלתיים לבריאות הנפש צפויים להתמודד עם תקציב נמוך מזה של 2019, וזאת על אף הגידול באוכלוסייה והעומס על המערך הפסיכיאטרי. "תקציב הביצוע (המאוזן) של כלל בתי החולים הממשלתיים לבריאות הנפש לא השתנה באופן משמעותי בין השנים 2021-2019 חרף משבר הקורונה, וצפוי להישאר באותו סדר גודל לפי התקציב לשנים 2024-2023", ציין.

"התקציב המיועד של כל שמונת בתי החולים לבריאות הנפש לשנת 2024 נמוך בעשירית האחוז מתקציב הביצוע שלהם ב-2019". בהמשך הדגיש לבנת, כי "מצב מערך בריאות הנפש בישראל בכי רע. מגפת הקורונה גרמה לעלייה משמעותית בשיעורי הנזקקים לשירותים אלה, שהיו מדולדלים מלכתחילה. העלייה בתקציבי שירותי בריאות הנפש בתקציב המדינה לשנים 2024-2023 היא מינורית, ובמקרים מסוימים (כמו למשל בנושא השיקום) מדביקה בקושי את הגידול במספר הנזקקים והזכאים לשירות".

יצוין שהארגונים המתנגדים להפיכה המשטרית יפגינו הערב נגד "ביזת תקציב המדינה בידי ממשלת נתניהו". הארגונים הודיעו כי "אירועי ליל הביזה יתחילו בשעה 18:00 בצעדה שתצא מגשר המיתרים לכיוון כנסת ישראל, שם תערך הפגנה החל מהשעה 19:00". בין הארגונים המובילים את המחאה: הדגלים השחורים, אחים לנשק, מחאת ההייטקיסטים, בונות אלטרנטיבה, מחאת הסטודנטים. יצירה ישראלית חופשית, מטה מאבק האקדמאים 'בלי דמוקרטיה אין אקדמיה', מטה המאבק המשותף של כלל מקצעות הבריאות.

ממארגני אירוע "ההתנגדות לליל הביזה" נמסר עוד: "לא מדובר בתקציב מדינה, אלא בביזה המונית שתהרוס את כלכלת ישראל דורות קדימה, כך קובעים הכלכלנים הבכירים ביותר וגם מתוך משרד האוצר. בדמוקרטיה משקיעים תקציבים בציבור ובצמיחה, בדיקטטורות מחלקים כסף למקורבים לשלטון. התקציב הזה הוא שלב מתקדם בהפיכת ישראל לדיקטטורה, עלינו להתנגד לו עד חורמה".

 

למסמך המלא של מרכז אדוה