כסף להתנחלויות ולא למעבדות: התקציב של ממשלת הימין פוגע בהשכלה הגבוהה

התאחדות הסטודנטים עתרה השבוע (22.5) נגד תקציב המדינה שאושר בכנסת, על רקע הגידול בהקצאות לישיבות ולאברכים בעוד שהתקציב למוסדות ההשכלה גבוהה בישראל נשחק במהלך השנים. הסטודנטים טוענים לאפליה מצד המדינה ולפגיעה בלתי מידתית בערך השוויון. יממה קודם העתירה, שיגרו הסטודנטים מכתב התראה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולשר החינוך יואב קיש.

בעתירה נכתב בין היתר כי לאחרונה אושרו החלטות ממשלה אשר מגדילות משמעותית את היקף הכספים שמעניקה הממשלה למוסדות תורניים, מבלי שנקבעו קריטריונים ברורים לחלוקתם. "לא בוצעה כל הגדלה של תקציב המוסדות להשכלה גבוהה ההולך ונשחק, ולא התקבלה כל החלטה מקבילה בנוגע לתמיכה כלכלית בציבור הסטודנטים והסטודנטיות". ראוי לציון שראשי ההתאחדות, שהם אנשי ימין, נמנעים מלציין שחלק לא מבוטל של התקציב מיועד לחיזוק ההתנחלויות בשטחים הכבושים.

"תקציב סקטוריאלי"

"ההתאחדות יצאה למאבק בקריאה ברורה לתת מענה הולם לצרכי הציבור הסטודנטיאלי בתקציב המדינה", נמסר מההתאחדות. "ממשלת ישראל הפקירה אותנו. אנחנו בתחתית סדר העדיפויות. הסטודנטיות והסטודנטים בישראל נאלצים להתמודד עם אתגרים רבים: יוקר מחיה מכביד, קיום ללא הכנסות – או הכנסות נמוכות מאוד – בצד הלימודים, והישרדות כלכלית יום יומית. אלה, יחד עם האינפלציה במשק, מביאים להתמודדות קשה במשימה לסגור את החודש מבלי להזניח את הלימודים".

פעילי "מחאת הסטודנטים", המשתתפים במאבק נגד ההפיכה המשטרית, מסרו: "מברכים את התאחדות הסטודנטים שסוף סוף הצטרפה למאבק נגד ההפיכה המשטרית והתקציב הסקטוריאלי שמאפשר אותה". אין אקדמיה בלי דמוקרטיה". גם אנשי המחאה, כדרכם, נמנעים מלגנות את השימוש בכספי "התקציב הסקטוריאלי" להעמקת הכיבוש ולחיזוק ההתנחלויות.

14 מיליארד השקלים המועברים בהסכמים הקואליציוניים עולים על כלל המשאבים שהמדינה מקצה לאוניברסיטאות. אך הפגיעה בהשכלה הגבוהה לא מסתכמת בכך. ברק מדינה, הרקטור לשעבר של האוניברסיטה העברית בירושלים ופרופסור מן המניין למשפטים, בדק ומצא שהצעת התקציב לשנים 2023 ו-2024 מבטאת קיצוץ ניכר בתקציב המוסדות להשכלה גבוהה.

הקיצוץ בהשכלה הגבוהה

לפי חישוביו של פרופ' מדינה, הקיצוץ הצפוי, במונחים ריאליים, הוא בשיעור של 7.2% בכל אחת מהשנים 2023 ו-2024 לעומת התקציב בשנת 2022. לדבריו, "ההערכה שהגירעון בתקציב המדינה בפועל יהיה גבוה מזה שבהצעת התקציב, ושיושתו קיצוצי רוחב נוספים, תביא לשחיקה נוספת בתקציב ההשכלה הגבוהה, שעלולה להגיע לכדי 10%. משום שמערכת ההשכלה הגבוהה פועלת ממילא בדוחק רב, התוצאה הצפויה היא פגיעה קשה במחקר, בהוראה ובקידום שוויון בחברה".

לדבריו, בתקציב המדינה החדש יש לכאורה הגדלה מסוימת בתקציב ההשכלה הגבוהה, אך חלק הארי של הגידול הוא פיצוי בגין העלאת שכר הסגל המינהלי (מהלך מבורך כשלעצמו), בעקבות ההסכם עם ההסתדרות, באופן שאינו מאפשר גידול בפעילות האקדמית ואפילו לא שימור שלה.

"נשקפת כאן סכנה ממשית לחזרה ל'עשור אבוד' של ההשכלה הגבוהה, שתחמיר את הפגיעה במערכת שיש לה חלק קריטי ממש בשימור הדמוקרטיה הישראלית, בקידום שוויון ובהובלת הצמיחה הכלכלית של המשק", הדגיש פרופ' מדינה.

שפיכת המיליארדים לטובת הכיבוש וחיזוק העליונות היהודית נעשית בעת שהסגל הבכיר באוניברסיטאות נאבק על שכרו. המרצים דורשים פיצוי על שחיקת שכרם מאז 2019 וראשי האוצר משיבים, כי התקציב הדרוש לכך "אינו בנמצא". זו גם התשובה שמקבלים מורי החינוך העל-יסודי, שנוקטים אף הם צעדים ארגונים מזה חודשים ארוכים במסגרת המו"מ לחידוש ההסכם הקיבוצי (ר' עמ' 4). חבל רק שהסטודנטים, המרצים והמורים לא עושים "אחד ועוד אחד" ומבינים שהאג'נדה האמיתית של ממשלת נתניהו היא "כסף להתנחלויות ולא למעבדות".

 

אפרים דוידי