גל מחאות בגרמניה נגד הגזענות והאיסלאמופוביה

גל מחאה שוטף בימים אלה את גרמניה, במחאה על התגברות הגזענות והאיסלאמופוביה. התנועה הגזענית "פגידה" (ראשי תיבות: "פטריוטים אירופיים נגד האיסלאמיזציה של המערב") הופכת בולטת, ומולה – התייצבו עשרות אלפי מפגינים ברחובות. כ-50 דמויות בכירות בגרמניה – מנהיגים פוליטיים, סלבריטאים וכוכבי ספורט – פרסמו מודעה גדולה בעיתון הנפוץ "בילד", ובה קראו להגן על ערכי הסובלנות ולהדוף את הגזענות.

2015-01-10_213212

פעילי מפלגת השמאל מפגינים נגד "פגידה". בכרזה נאמר: "ברוכים הבאים לפליטים" (צילום: די לינקה)

במפגן הכוח האחרון שלה, הצליחה בשבוע שעבר (5.1) תנועת "פגידה" למשוך 18 אלף בני אדם להפגנה בעיר דרזדן. מולה התייצבו רבבות מפגינים – ביניהם פעילי מפלגת השמאל (Die Linke) וחברי המפלגה הקומוניסטית (DKP) – להפגנותנגד, שהתקיימו בערים שונות, ובהן ברלין, שטוטגרט וקלן. להפגנותנגד אלה הגיעו בכמה ערים יותר משתתפים מאשר להפגנות של תנועת "פגידה" עצמה. בברלין, למשל, השתתפו כ-5,000 בני אדם בעצרת נגד "פגידה", לעומת 300 שהגיעו להפגנה של התנועה.

במהלך ההפגנה, האורות המאירים את גשר ברנדנבורג כובו זמנית, במחאה על הגזענות. בעיר קלן כובו האורות בבתי העסק, בכנסיות ובקתדרלה המפורסמת. זאת, בעקבות בית האופרה בדרזדן שעשה זאת לפני שבועיים.

הקנצלר לשעבר והמדינאי הסוציאלדמוקרטי הלמוט שמידט, אמר כי הפגנות "פגידה" מבטאות "דעות קדומות, שנאת זרים וחוסר סובלנות", והוסיף: "זו לא גרמניה". מנהל נבחרת גרמניה בכדורגל, אוליבר בירהוף, ציין כי בנבחרת שזכתה בגביע המונדיאל ב-2014, שיחקו כדורגלנים רבים שקרובי משפחתם הם מהגרים. ואילו אתר האינטרנט "שפיגל אונליין", הקדיש את הכתבה הראשית שלו לסיקור הבינלאומי של תופעת האיסלאמפוביה.

בשלושה החודשים האחרונים התרבו בערי גרמניה ההפגנות נגד "תופעת האיסלאמיזציה" במדינה, כלומר – נגד הגעתם של מהגרים רבים בני הדת המוסלמית. מדובר, לכאורה, בתנועה עממית של אנשים מן השורה, אשר "חרדים לגורל התרבות הגרמנית" וטוענים כי הממשלה משקיעה בהגירה, במקום באוכלוסייה המקומית. אלא שפוליטיקאים מהימין הקיצוני, וביניהם גם כאלה המשתייכים לתנועות ניאונאציות, הם שמארגנים בחשאי את ההפגנות.

לעמדת מפלגת השמאל בשאלת "פגידה" והגזענות בגרמניה (בגרמנית):

http://www.linksfraktionsachsen.de/index.php?section=news&cmd=details&newsid=3334

הגזענים משתוללים והמנהלים מרווחים

גרמניה תפסה את מקומה של בריטניה כמדינה עם המנכ"לים בעלי השכר הגבוה ביותר באירופה. העיתון "פייננשל טיימס" דיווח (5.1), כי מחקר מדיניות שכר (אשר הקיף יותר מ-500 חברות בורסאיות, הפרושות עלפני חמש מדינות באיחוד האירופי) מצא, כי שימוש מוגבר בתוספות שכר ארוכות טווח הביא לכך שמנהלים בחברות גדולות בגרמניה משתכרים יותר מעמיתיהם בבריטניה: שכר חציוני של 3.4 מיליון יורו לשנה.

הביקורת הציבורית על חברות בורסאיות בבריטניה הביאה לכך ששכר הבכירים בשנישלישים מהחברות שנסקרו נותר ללא שינוי או התכווץ בשנת 2013. בגרמניה, לעומת זאת, זכו המנהלים של כשנישלישים מהחברות לשיפור בתנאי שכר שלהם באותה השנה. יצוין שהנתונים אינם כוללים חברות מהמגזר הפיננסי בהן השכר, בשתי המדינות, הוא גבוה הרבה יותר.

הרשימה תתפרסם בגיליון הקרוב של "זו הדרך"