גזענים תוקפים את ח"כ עודה כי דיבר בזכותם של האזרחים הערבים לקחת חלק בהכרעות הפוליטיות המרכזיות

ראש הרשימה המשותפת, חבר הכנסת איימן עודה (חד"ש), מוכן להיכנס לאחר הבחירות לקואליציה בראשות המרכז־שמאל אם כחול לבן והמפלגות האחרות ייענו לשורה של דרישות יסוד שנוגעות לשוויון כלל האזרחים והפסקת הכיבוש. עודה אמר את הדברים בראיון ל"ידיעות אחרונות" שיפורסם מחר (שישי) במוסף לשבת. יחד עם זאת ח"כ עודה מעריך שהסיכוי לממש את ההצעה לאחר הבחירות הקרובות קטן, אבל יש לה חשיבות גדולה כהצהרת כוונות.

בדף הפייסבוק שלו, פרסום ח"כ עודה הבוקר: "נחום ברנע מידיעות אחרונות שאל אותי מתי נכנס לקואליציה. עניתי לו: סיום הכיבוש. הקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל; לא נהיה בקואליציה שבה האזרחים הערבים אזרחים סוג ב׳, ובגלל זה: ביטול חוק הלאום; ביטול חוק קמיניץ, הרחבת שטחי שיפוט והפסקת הריסות הבתים ותכנית אמיתית ומוצלחת למיגור האלימות והפשיעה". כמו כן, לדברי ח"כ עודה, ממשלה עם הרשימה המשותפת צריכה להקים עיר ערבית ראשונה במדינת ישראל, להקים בית חולים ממלכתי בעיר ערבית ואוניברסיטה ערבית. עוד דורש ח"כ תקציבים לרשויות המקומיות הערביות.

הצהרותיו של ח"כ עודה עוררה תגובות גזעניות השוללות את זכותם של האזרחים הערבים לקחת חלק בהכרעות הפוליטיות המרכזיות במדינת ישראל. ח"כ יאיר לפיד, מספר שתיים בכחול לבן, ביקר הבוקר את הדברים. "איימן עודה לא יכול גם להגיד לנחום ברנע 'אנחנו נשב איתם בממשלה' אבל אז לצרף אליו את בל"ד, שזה חבורה של שונאי ישראל שלא מכירים במדינה יהודית", אמר לפיד בראיון לכאן ב'. "זה דיבור כפול שלא מקובל על אף אחד אצלנו". לדברי לפיד "צריך לטפל בבעיות האמיתיות של אזרחי הערבים, יש להם בעיות אמיתיות שלא מטופלות שנים, בין היתר בגלל שיש להם ייצוג פוליטי נורא ואיום. שאיימן עודה קודם יסתכל על הבית שלו ויראה את מי הוא הכניס הביתה לפני שהוא מתחיל לנהל משאים ומתנים קואליציוניים".

ח"כ יועז הנדל מכחול לבן אמר בתגובה שמפלגתו "לא תשב עם המפלגות הערביות בממשלה". הוא שיתף ציוץ בטוויטר שבו נכתב כי "אנחנו מכבדים את אזרחי ישראל הערבים ורואים בהם אזרחים שזכאים לכל הזכויות אבל לא נשב עם המפלגות הערביות שבבסיסן שוללות את קיומה של ישראל כמדינה יהודית. נקודה".

מהליכוד נמסר: "עכשיו זה כבר ברור מתמיד: בני גנץ יקים ממשלת שמאל עם איימן עודה והמפלגות הערביות. מי שרוצה ממשלת ימין חייב להצביע רק לליכוד". השר לביטחון הפנים גלעד ארדן כתב בטוויטר: "עכשיו ברור למי שיצביע לכחול לבן, שהוא כנראה יקבל ממשלת שמאל עם תומך טרור. ואיימן עודה גם מבהיר מה המחיר שישראל תשלם: בנייה בלתי חוקית מופקרת, ביטול חוק הלאום, עוד מעונות לנשים מוכות במגזר (כי למה שידבר על תרבות וחינוך?)".

על כך העירה ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש) "אני מזמינה את כל המתלהבים ממה שפורסם בידיעות אחרונות כהצהרה דרמטית להירגע, אין כל שינוי בעמדתנו. לא נשב בממשלת כיבוש, מלחמות וגזענות. התנאים שלנו לא מתקיימים במפה הפוליטית הנוכחית. כחול לבן מצהירים שהם שואפים לממשלת ימין עם הליכוד וחתמו על הסכם עודפים עם ליברמן. אין על מה לדבר".