גוברים הקולות בעולם נגד המלחמה בעזה והכיבוש: הדו-פרצופיות של ממשל ביידן

שר החוץ של ארה"ב, אנתוני בלינקן אמר אמש (שישי) במסיבת עיתונאים שנערכה בארגנטינה: "מאוכזבים מהודעת ממשלת ישראל על הכוונה לאשר בניית אלפי יחידות דיור חדשות בהתנחלויות. ארה"ב סבורה שההתנחלויות אינן עולות בקנה אחד עם החוק הבינלאומי ואינן מועילות להשגת שלום – הן רק מחלישות את ביטחון ישראל ולא מחזקות אותו". כך מסר הבוקר העיתון "פאחינה 12" היוצא לאור בבואנוס איירס.

אך בעת שגוברים ברחבי העולם הקולות נגד הכיבוש והמלחמה שמנהלת ישראל ברצועת עזה, נערכת ארצות-הברית לשלוח פצצות וחימוש נוסף לישראל. זאת למרות שרשמית דוחפים בממשל ביידן להפסקת אש ברצועת עזה – כפי שאמרו פקידים בממשל לעיתון "וול סטריט ז'ורנל" (17.2).  עוד גילה העיתון שמאז תחילת המלחמה העבירה ארה"ב לישראל יותר מ-21 אלף פצצות מהסוג שבשימוש צה"ל.

לפי טיוטה של המסמך להעברת הנשק, שנוסחה בשגרירות ארה"ב בירושלים ונחשף בעיתון החוגים הפיננסיים האמריקאיים, ביקשה ממשלת ישראל "רכישה מהירה של הפריטים להגנתה מפני איומים מתמשכים ועתידיים". עוד נאמר בבקשה "כי לא צפויות הפרות של זכויות אדם בעקבות  מכירת   כלי   הנשק".  אך  לפי   העיתון   נתקבלה  בקשה  זו  לקראת הפלישה המתוכננת לרפיח, בה מתגוררים כ-1.4 מיליון עקורים פלסטינים.

בשיחה עם כתבים בבית הלבן (16.2) אמר הנשיא ג'ו ביידן, כי הוא דיבר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו "כמעט שעה כל יום בימים האחרונים", וכי בשיחותיהם טען בפניו כי "חייבת להיות הפסקת אש זמנית כדי לאפשר את שחרור החטופים". ברור לכל שהפסקת אש ממש לא עולה בקנה אחד עם אספקה של עוד פצצות. צעד המחאה הבודד והמינורי שהטיל עד כה ממשל ביידן על ישראל בגין ההפרה הסיטונית של זכויות אדם בשטחי הכיבוש הישראלי בגדה המערבית וברצועת עזה הוא סנקציות כלפי ארבעה מתנחלים – דוד חי חסדאי, עינן טנג'יל, שלום זיכרמן וינון לוי. מאוחר יותר  הצטרפה בריטניה למהלך (ר' ידיעה בעמוד זה). צרפת הטילה סנקציות על 28 מתנחלים נוספים.

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, ציין בהצהרה משותפת עם עבדאללה מלך ירדן (17.2) כי הכרה במדינה פלסטינית איננה "טאבו" עבור מדינתו. "אנחנו חייבים את זה לפלסטינים ששאיפותיהם נרמסו לאורך יותר מדי זמן, ואנחנו חייבים את זה לישראלים שחוו את הטבח האנטישמי הנוראי ביותר של המאה", הוסיף. בהתייחסו לפעולה צבאית ברפיח אמר מקרון, כי זו עלולה להוביל לאסון הומניטרי חסר תקדים ותהיה נקודת מפנה במלחמה (ר' ידיעה בעמוד 6). אשר לבריטניה, שר החוץ דייוויד קמרון אמר (30.1), כי תהיה "מוכנה להקדים את הרגע" שבו היא מכירה רשמית במדינה פלסטינית.

בדיון שערכה בשבוע שעבר (14.2) ועדת הכלכלה של הכנסת בנושא הסנקציות נגד המתנחלים, אמר יו"ר הוועדה ח"כ דוד ביטן (ליכוד): "האמריקאים העבירו מסר. מה שהיה עד עכשיו זה איתות. זה הולך להיות צונאמי, המסרים האלה לא עוברים סתם". ביטן הוסיף: "כבר יש התפתחויות. זה לא ייגמר כי כולם הולכים אחרי אמריקה". אך סנקציות נגד מתנחלים והצהרות פומביות אינן תחליף לצעדים מעשיים לסיום המלחמה. עד עתה, רק מחוז ולוניה הבלגי ובית משפט בהולנד נקטו צעדים ממשיים כדי לעצור את מכונת המלחמה הישראלית הנלחמת בשני מיליון פלסטינים ברצועת עזה.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/127598