בקרוב: סמכויות לעיריות באכיפת חוקי הסביבה

 

הצעת חוק של ח"כ דב חנין (חד"ש) שתסמיך את פקחי הרשויות המקומיות לאכוף את חוקי הגנת הסביבה אושרה היום (יום ב') בוועדת הפנים ותובא לאישור סופי בקריאה שנייה ושלישית במליאה. עם אישור החוק הפקחים יוכלו לאכוף חוקים בנושא חומרים מסוכנים, שילוט דרכים, מחזור וקרינה סלולרית.
 
יוזמת החוק של ח"כ חנין באה להסמיך את פקחי הרשויות המקומיות כדי שיוכלו לאכוף את חוקי הגנת הסביבה וכך תגדיל באופן ניכר את מספר הפקחים הפועלים ברמה הארצית. על פי ההצעה, יוסמכו פקחים בערים ומועצות מקומיות בהם מתגוררים מעל 20 אלף תושבים לאכוף 18 חוקי הגנת סביבה – החל מנושא שילוט דרכים ואיסור נהיגה ברכב בחוף הים, דרך חוקי שמירת ניקיון ומניעת מפגעים, ועד נושאי ביוב, חמרים מסוכנים, מחזור צמיגים וקרינה סלולרית.
 
הפקחים יוסמכו לאכוף את החוקים בתחומי שיפוטה של הרשות, ויוכלו להטיל קנסות ואף להגיש כתבי אישום בהתאם לנסיבות. התמריץ עבור הרשויות לשתף פעולה עם המהלך הוא במנגנון שיעביר את כספי הקנסות לקופת הרשות המקומית.
 
פקחי הרשויות יקבלו סמכויות נרחבות, בין היתר אישור כניסה למקום החשוד בביצוע עבירה, סמכויות חקירה ונטילת דגימות, וסמכות לפנות לבית המשפט לקבל צווי חיפוש. כמו כן יוכלו הפקחים לעכב חשודים עד להגעת המשטרה. כאמור, הצעת החוק תעלה לאישור סופי במליאת הכנסת בימים הקרובים. יצויין שהמשרד להגנת הסביבה ומשרד החקלאות לחצו שלא לכלול בחוק אכיפת חוקים בנושאי קרינה סלולרית או צער בעלי חיים והגנה על חיות בר.