בצלם: 70% מההרוגים בעשרות הפצצות בתים ב'צוק איתן' היו אזרחים

ארגון "בצלם" טוען כי "דגל שחור מתנוסס מעל מדיניות הפצצת בתי מגורים ברוצעת עזה בעת מבצע "צוק איתן". לפי הדו"ח, שפורסם הבוקר (רביעי) שנשלח גם לראש הממשלה בנימין נתניהו, מתוך 70 אירועים בכל אירוע נהרגו יותר משלושה אנשים בתוך ביתם כתוצאה מתקיפה צבאית שנבדקו בעזרת תחקירני הארגון, רבים מההרוגים לא לקחו חלק בלחימה.

2015-01-28_203203

בית שנהרס עד היסוד ברצועת עזה במהלך "צוק איתן" (צילום: אוקספם)

לפי הפילוח של הארגון, באירועים שנבחנו נהרגו 606 פלסטינים. מתוך הרוגים אלו, כך לפי הדו"ח, 93 היו פעוטות עד גיל חמש, 129 ילדות וילדים בגילאי חמש עד 14, 42 נערים ונערות בני 14 עד 18, 135 נשים בגילאי 18 עד 60 ו-37 בני אדם בני יותר מ-60. בדו"ח נכתב כי "בצלם לא הכריע עדיין בשאלת ההשתתפות בלחימה של כל אחד מההרוגים, אולם כבר עכשיו ניתן לקבוע שיותר מ-70% מהם לא השתתפו בלחימה". בצלם מסר כי עשרות המקרים שבהם תקף הצבא בתים מעלים כי לפחות בחלקם פעל צה"ל בניגוד להוראות המשפט הבינלאומי. כיום מתקיימת חקירת מצ"ח הבודקת את הפגיעה בבית משפחת אבו ג'אמע בחאן יונס, בה נהרגו 27 אזרחים.

לצד זאת, בבצלם מציינים כי גם חמאס הפר את הוראות המשפט הבינלאומי, ואת חובתו להבחין בין מטרות אזרחיות למטרות צבאיות. בדו"ח נכתב כי חמאס ירה לעבר אזרחים ישראלים דווקא כשהוא פועל מתוך אוכלוסייה אזרחית, דבר החותר "תחת הכלל הבסיסי ביותר במשפט ההומניטארי, שנועד לצמצם את הפגיעה באזרחים ככל שניתן ולהרחיקם מאזורי לחימה". לטענת הארגון, הפגיעה באזרחים פלסטינים נגרמה בשל הגדרה רחבה של אותה "מטרה צבאית", המותרת לפגיעה, כך שבתים רבים הותקפו. בצבא טענו כי מפקדים רבים בחמאס הפכו את דירותיהם לבסיסים או לחמ"ל מבצעי. בכך, קובעים בפרקליטות הצבאית, הפכו אותם מבנים לכאלו המשמשים "לצורך צבאי", ולכן הם מטרה צבאית לגיטימית.

בבצלם סבורים כי האזהרות אותן סיפק הצבא לאזרחים, בדמות נוהל "הקש בגג" או אזהרתן של שכונות שלמות, לא היו מספיקות. "גם אם סברו קברניטי המדינה והצבא כי יישום מדיניות זו יביא להפסקת הירי לעבר יישובים ישראליים, אסור היה ליישם אותה בשל תוצאותיה הצפויות והמחרידות, ובשל הדגל השחור המתנוסס מעליה" נכתב בדו"ח. ועוד: "מה שברור הוא שהמדיניות שתוארה בדו"ח זה אינה תשובה לגיטימית לאתגר זה. גם אם סברו קברניטי המדינה והצבא כי יישום מדיניות זו יביא להפסקת הירי לעבר יישובים ישראליים, אסור היה ליישם אותה בשל תוצאותיה הצפויות והמחרידות, ובשל הדגל השחור המתנוסס מעליה".

הדו"ח המלא (32 עמודים, בעברית):

http://www.btselem.org/download/201501_black_flag_heb.pdf