בצלם: שוטרים ירו למוות בנערה בת 16 מבלי שנשקפה להם סכנה ממשית

ב-7 במאי האחרון בשעות הערב, התקרבה פאטמה חג'יג'י, בת 16, תושבת קראוות בני זייד, למחסום מתכת משטרתי, סמוך למדרגות המובילות לשער שכם שבמזרח ירושלים. חג'יג'י נעמדה ללא תזוזה והניפה סכין לעבר חמישה שוטרים ושוטרי מג"ב, שעמדו מצדו השני של המחסום. השוטרים ירו בה למוות.

2017-05-20_184001

שער שכם (צילום: ויקיפדיה)

מתחקיר בצלם עולה כי חג'יג'י, שעצרה במרחק של מספר מטרים מהשוטרים, לא סיכנה אותם. כמו כן עולה מהתחקיר כי השוטרים ירו לעברה לפחות עשרה כדורים, שחלקם פגעו במונית סמוכה. השוטרים – שהיו ממוגנים וחמושים, ועמדו מאחורי מחסום מתכת – יכלו להשתלט על חג'יג'י ולעצור אותה מבלי להזדקק לירי, ובוודאי שלא לירי קטלני. תחת זאת, הם ירו והרגו נערה בת 16, שכאמור לא סיכנה אותם.

למרות זאת, מפקד מחוז ירושלים במשטרת ישראל, ניצב יורם הלוי, קבע כי הירי היה חוקי וראוי. לדבריו, "כוחות משטרה ומג"ב פרוסים בעיר בכל המוקדים. נמשיך לשמור על ביטחון התושבים. כל מי שינסה לפגוע באזרחים ושוטרים יתקל בתגובה נחושה ומיידית". דבריו של מפקד המחוז מתעלמים לחלוטין מעובדות המקרה: גילה הצעיר של חג'יג'י, קפיאתה במקום, המרחק הקצר בינה לבין השוטרים, מחסום המתכת שחצץ בינה לבינם – ומהמסקנה המתבקשת, שהשוטרים ירו בה למוות מבלי שסכנה אותם. התבטאות זו, לצד דבריהם של בכירים נוספים והאווירה הציבורית המתלהמת השוררת בישראל מאז אוקטובר 2015, מעודדים את אנשי כוחות הביטחון לירות על מנת להרוג, גם במקרים – כמו זה הנוכחי – שבהם לא הייתה הצדקה לשימוש באמצעים קטלניים.

מקרה זה אינו עומד לבדו: ב-2 במאי נהרג במחסום חיזמה צעיר ישראל כבן 19, ששמו לא פורסם. לטענת המשטרה הצעיר רץ לעבר אנשי כוחות הביטחון "כשהוא אוחז בדבר מה בידיו", שהתברר לאחר מכן כסכין. הצעיר נורה למוות בידי מאבטח אזרחי המוצב במחסום. לפני כחודש, ב-29.3.17, כמעט באותה נקודה שבה נהרגה פאטמה חג'יג'י ובנסיבות דומות, ירו שוטרי מג"ב למוות בסיהאם נימר, בת 49, שהניפה לעברם מספריים מעברו השני של מחסום משטרתי. מקרים אלה מצטרפים לעשרות מקרים שאירעו מאז אוקטובר 2015.