בצלם: חיילים הם האחראים להריגתו של נער פלסטיני בן 14 ליד הגדר

בבוקר יום רביעי ה-19 במארס האחרון, בסביבות השעה 7:00 בבוקר, ירו חיילים בנער יוסף א-שוואמרה בן ה-14 והרגו אותו בעת שחצה את גדר ההפרדה. א-שוואמרה, תושב הכפר דיר אל-עסל אל-פוקא שמדרום מערב לחברון, נורה בעת שהוא ושניים מחבריו, זאהי א-שוואמרה, בן 13, ואל-מונתסר באללה א-דרדון, בן 18 חצו את הגדר דרך פרצה רחבה. שני הנערים שלא נפגעו מהירי נלקחו על ידי החיילים לחקירה בתחנת המשטרה בקריית ארבע ושוחררו מאוחר יותר באותו יום.

 2014-04-02_222526

יוסף א-שוואמרה כפי שתועד בחודש אוקטובר 2013 בעת שאסף קליעים ליד הגדר כדי למכור אותם לסוחרי מתכת (צילום: עבד אל-השלמון)

מתחקיר בצלם עולה כי שלושת הנערים היו במקום על מנת לקטוף את צמח העכוב (עכובית הגלגל) במסגרת הקטיף העונתי שנעשה בתקופה זו של השנה, ומהווה מקור פרנסה חשוב לתושבים. גדר ההפרדה באזור זה הוקמה בתוך שטח הגדה, במרחק של כ-200 מטרים מזרחית לקו הירוק וסמוך לבתי הכפר. מצידה המערבי נותר שטח חקלאי השייך למשפחתו של א-שוואמרה, אליה יצאו הנערים.

לדברי בצלם "היות שכוחות הביטחון היו מודעים לכך שנערים, שאינם מסכנים איש, חוצים את הגדר לצורך הקטיף, ההחלטה להציב במקום מארב של חיילים חמושים בנשק חי חמורה במיוחד ומלמדת לכל הפחות על שיקול דעת לקוי ביותר". בנוסף, ממצאי תחקיר בצלם סותרים את תיאור העובדות שמסר דובר צה"ל: הנערים כלל לא ניסו לחבל בגדר אלא עברו בפרצה הקיימת בה מזה זמן רב והחיילים לא ביצעו נוהל מעצר חשוד אלא ירו בא-שוואמרה בלי אזהרה. הוראות הפתיחה באש של הצבא החלות בסביבת גדר ההפרדה אינן מתירות ירי חי על פלסטינים החוצים אותה כאשר אלה מזוהים כמי שאינם מסכנים את הכוחות. אולם כפי שעולה מפרסום קודם בנושא הירי ליד הגדר, הן מנוסחות באופן שמגדיר את האיסור על הירי כחריג, ומלוות ברטוריקה ציבורית ותקשורתית המתייחסת לכל פלסטיני החוצה את הגדר כאל מפגע פוטנציאלי, למרות שלכוחות הביטחון ידוע היטב שמאות ואף אלפי פועלים פלסטינים חוצים דרך שגרה את גדר ההפרדה דרך פרצות בדרכם לעבודה בישראל.

עוד בנושא:

http://www.btselem.org/hebrew/firearms/20140326_killing_of_yusef_a_shawamreh_deir_al_asal