בעקבות מאבק התושבים לא תיהרס חורשת האיקליפטוסים שבקריית חיים

 

אדם טבע ודין והתושבים המקומיים בקריית חיים הצליחו במאבקם לשמירה על חורשת האיקליפטוסים ביישוב. השופט רון שפירא מבית המשפט המחוזי בחיפה, דחה באחרונה את ערעורה של עיריית חיפה כנגד ביטול צו החניה שהוציאה מכח חוק הרשויות המקומיות – שימוש ארעי במגרשים ריקים.

 

מדובר בחורשת איקליפטוסים בת כ-9 דונם השוכנת בתחומה העירוני של קריית חיים. בשנים האחרונות הפך האזור הסובב לחורשה ממתחם מגורים שקט יחסית, למוקד פעילות מסחרית ול"ציר בילוי". מדיניותה המוצהרת של עיריית חיפה היא להימנע מתכנון כולל של האזור, ולאפשר את קיומם של אותם עסקים מטרדיים מכח היתרים זמניים לשימוש חורג.

חלק ניכר מעסקים אלה פועל באופן בלתי חוקי, בניגוד לתכניות המתאר ובניגוד לחוק רישוי עסקים. פעילות עסקית זו מטבעה מושכת בלילות סופי השבוע כמות ניכרת של תחבורה, אשר בעטייה נוצרה מצוקת חניה. למעשה, אותם פאבים ומסעדות זקוקים לפתרון חניה בטווח של מספר מאות מטרים על מנת לעמוד בתנאי רישיון העסק.

 

על מנת לסייע לאותם עסקים להכשיר בדיעבד את פעילותם, מצאה העירייה "קורבן" נוח בדמות חורשת האיקליפטוסים. בשנת 2005 כרתה העירייה כתריסר עצים וסללה חלק מן השטח, באופן בלתי חוקי לכאורה – ההיתרים טרם הוצגו למרות דרישות חוזרות ונשנות. מאז, תכננה העירייה סלילה מאסיבית כמעט על כל שטח החורשה. בשלב זה התערבה אדם טבע ודין בפניות חוזרות ונשנות לעירייה שלא תפגע בחורשה, וכי אין לה סמכות חוקית לעשות כן. העירייה סירבה לקבל טענות אלו. היא אמנם הסכימה לצמצם את היקף הפגיעה בחורשה אך במקביל, הוציאה צו מכח חוק הרשויות המקומיות. כנגד צו זה עתרה אדם טבע ודין לבית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה אשר ביטל את הצו. העירייה ערערה על פסק הדין, ובית המשפט דחה את הערעור תוך העברת ביקורת נוקבת על התנהלות העירייה במקרה זה, וקבלה את כל טענות אדם טבע ודין והמקומיים.

עו"ד אסף רוזנבלום, מאדם טבע ודין, מסר כי "מדובר בפסק דין עקרוני ש'סותם' את הפרצה הפרשנית בחוק, אותה ניצלו רשויות מקומיות עד כה. "כעת, ברור לכל כי החוק מאפשר שימוש זמני וארעי בלבד, ולא ניתן לפגוע בעצים, או לבנות בניה של קבע מכח חוק זה. בפסק הדין יש גם מסר חד משמעי לרשויות המקומיות, שעליהן לשים בראש מעייניהן את האינטרס הציבורי ולא לשמש כלי שרת בידי בעלי עניין מקומיים".

המאבק החל בינואר 2007 כאשר התקבלה במוקד הירוק – מוקד הפניות של אדם טבע ודין, פנייה מטעם "ועד החצר האחורית" מקריית חיים. מהפנייה עלה כי עיריית חיפה מתכוונת לכלות חורשת איקליפטוסים ותיקה, המשמשת כיום כריאה הירוקה היחידה עבור תושבי האזור, וכל זה בשביל מגרש חנייה.