בעקבות המחאות: שר הבינוי אלקין מקפיא את הפינויים בדיור הציבורי

בעקבות המחאות בכנסת ומחוצה לה: פינוי דיירי דיור ציבורי בכפייה יוקפא עד לסיום עבודת צוות חשיבה שיוקם לטיפול בנושא – כך הודיע היום (שני) שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, בדיון בוועדת הכלכלה בכנסת. אלקין ויו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון, הציגו מתווה לטיפול בסוגיה, במסגרתו יוקם צוות החשיבה שיבחן את הקריטריונים לביצוע הפינויים. לפי הערכות, הפינויים יוקפאו למשך ארבעה חודשים לפחות.

לדברי פורום הדיור הציבורי "הממשלה חיסלה את הסיוע בשכר דירה, חיסלה את הסיוע המשכנתאות וחיסלה את הדיור הציבורי. על פי דו״ח מרכז אדווה ירד תקציב משרד השיכון מ-10.9 מיליארד לפני שני עשורים ל-5.6 מיליארד בתקציב שעבר בשבוע שעבר". "את כל הקיצוץ הזה עשו על חשבון מי שנזקקים לסיוע בדיור. כל זה קורה למרות שרק ממיסים ממשלת ישראל הכניסה כ-137 מיליארד שקלים והרוויחה 40 מיליארד שקלים ממכירת קרקעות", הדגישו והוסיפו "ועכשיו את מי מאשימים שהם עבריינים? אמהות חד הוריות, קשישים, ילדים ואנשים חולים שכל הפשע שלהם הוא שהם בחרו להיכנס עם ילדיהם לדירות עמידר במקום לחיות ברחוב".

"מגרשי דיירי הדיור הציבורי" (כרזה של פורום הדיור הציבורי)

 

"בתקציב משרד הבינוי והשיכון לשנים 2022-2021 לא בא לידי ביטוי שינוי מהותי במדיניות השוק הפרטי". כך עולה מניתוח שערך חוקר מרכז אדוה, ירון הופמן-דישון, במחקר שפורסם אתמול. לדבריו, "מזה כשלושה עשורים, וביתר שאת מאז ראשית שנות ה-2000, נשלטת מדיניות הדיור בישראל על-ידי אידיאולוגיה של 'שוק פרטי', שמשמעותה העברת האחריות לבינוי מגורים ושיכון האוכלוסייה מהממשלה למגזר הפרטי. כיום ממשלת ישראל כבר אינה משקיעה תקציבים גדולים כדי לממן פרויקטים של בינוי לדיור ולסייע לציבור להשיג קורת גג. מנגד, שוק הדיור הוא כיום מקור חשוב של הכנסות למדינה".

מהמסמך עולה כי "מדיניות השוק הפרטי" בדיור הקצינה את הפערים החברתיים-כלכליים שהיו קיימים בעבר, כאשר שכבה הולכת וגדלה באוכלוסייה ממשיכה להתקשות להשיג דירה נאותה במחיר סביר, יעד המוגדר בחזון משרד הבינוי והשיכון. מנגד, מדיניות זו הביאה להופעתה של שכבה מבוססת צרה יחסית, שהגדילה מאוד את משאביה. עם פרוץ המשבר העולמי בשנת 2008 הסיטה שכבה זו הון רב להשקעות בשוק הנדל"ן, בתהליך שתרם בחלקו לעליית מחירי הדיור, והרחיק עוד יותר את יכולתם של רבים להשיג קורת גג יציבה.

עוד בנושא:

מרכז אדוה על תקציב משרד השיכון החדש: השוק הפרטי ממשיך לשלוט במדיניות הדיור

https://zoha.org.il/108008