בירושלים יתקיים הכנס השני של השמאל האמוני של הציבור הדתי בצל המלחמה בעזה

בצל המלחמה בעזה, בסוף החודש יתקיים בירושלים כנס השמאל האמוני השני. "מאז האירועים המזעזעים של השבעה באוקטובר החברה הישראלית עוברת טלטלות רבות, ובתוך השאלות על ניהול המלחמה והמאבק להחזרת השבויים, דילמות מוסריות וערכיות קורעות את החברה הישראלית, וגם הקול היהודי מושמע ברמה. דווקא עכשיו נתכנס יחדיו כדי לדבר, ללמוד, להיפגש ולפעול יחד לחזק את הקול היהודי השואף לשלום – דווקא כעת", מסרו המארגנים. הכנס ייערך ביום רביעי 28 בפברואר 2024 בשעה 18:00, בהיכל שלמה בירושלים.

"לפני כשנה התקיים כנס השמאל האמוני הראשון. היינו חבורה של דתיות, חרדים ומסורתיות שהרגישו צורך עז לזעוק על מדיניות הממשלה ולהתכנס יחד וגילינו שאנחנו לא לבד, איתנו עוד אלפי אנשים השואפים לצדק, שוויון ושלום. בתקופה קשה זו, יש לשמאל האמוני תרומה ייחודית ורעיונות שמאפיינים רק את המרחב שלנו", הוסיפו.

יצוין שבכנס שנערך בינואר אשתקד, תחת הכותרת "צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה וְשָׁבֶיהָ בִּצְדָקָה" השתתפו מאות רבות בעקבות הקריאה שפרסמו המארגנים בקרב הציבור הדתי לאחר הקמת ממשלת הימין הקיצוני בה נאמר "אנחנו כאן! ועכשיו יותר מתמיד. השמיעו קול, אל תישארו לבד".

הכנס פנה ל"דתיים, מסורתיים, חרדים, מבקשי שלום, שוויון וצדק" ובין משתתפיו, הרבנית עדינה בר שלום, הרב בצלאל כהן, מלכי רוטנר, ניצן כספי שילוני, הרבנית לאה שקדיאל, הרבנית דבורה עברון, אברהם מוטהדה ועוד. בין הנושאים שידונו בכנס: "על המאבק לשלום וסיום הכיבוש" עם דביר ורשבסקי, אבי דבוש ואליעז כהן. "מעגל יהדות וגאווה" עם לירון כהן לביא, אביגיל שפרבר ונריה כנפו. "עליון על כל הגויים? על המאבק לשוויון ולזכויות אזרח ואדם" עם חנאן אלסאנע, מיכאל מנקין, ציפורה גוטמן.

בר שלום, כלת פרס ישראל ובתו של הרב עובדיה יוסף המנוח, התייחסה להקצנה הימנית במגזר החרדי. "החברה החרדית שאני משתייכת אליה, שינתה את פניה", אמרה. "אמירות קיצוניות, תמיכה במדיניות מפלה וגזענות הרימו את ראשן והפכו לחיזיון נפוץ. המתבונן מן החוץ עשוי לחשוב שזו דרכו של עולם". לדבריה, "השנים הארוכות של הסכסוך בינינו לבין הפלסטינים, הפיגועים הנוראים שמערערים את שלוותינו כמו גם הייאוש מההתקדמות לפתרון הסכסוך, הביאה את הציבור להקצנה ימנית שעליה רוכבים פוליטיקאים פופוליסטיים הניזונים משנאה ומדון". "ואני עומדת על כך שזו אינה דרכה של תורה ואינה דרכו של הציבור החרדי, זו אינה המשנה שעליה התחנכו. הציבור החרדי מעולם לא דגל בתפיסות לאומניות כמו אלה שנפוצות כל כך בימין הקיצוני, בני דורי זוכרים את משנתם של גדולי ישראל, הרב שך, הרב שטיינמן, הרב אלישיב, ואבי זצ"ל". לסיום הדגישה: "מולי עומדת פסיקתו של אבי הרב עובדיה יוסף שפסק שמותר לוותר על שטחי ארץ ישראל תמורת שלום והיום 'שלום' הס מלהזכיר".

שקדיאל הוסיפה "יש רגעים היסטוריים של שחור לבן, אין מרכז, או שאנחנו חלק מהבעיה או שאנחנו חלק מהפתרון. פרשת דרייפוס הייתה נייר לקמוס שאבחן את שני חלקי צרפת באותו זמן – הדוגלים בערכי הרפובליקה של חירות שוויון ואחווה, לעומת הדוגלים בערכי המשטר הישן – מלוכה וכנסיה, היררכיה של שלטון בני אדם מורמים מעם בבני אדם אחרים, ועוד בשם האל. נייר הלקמוס שלנו הוא היחס של מדינת היהודים לערבים הפלסטינים. הרב עובדיה יוסף זצ"ל כבר פסק כי דפים של הקוראן טעונים גניזה מפני ששמו של אלהים מופיע בכל אחד מהם".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/118592/