ביי ביי ביבי: הקדמת הבחירות הוכרזה בתום שנת מאבקים נגד מדיניות ממשלת הימין

ראשי הקואליציה החליטו השבוע (24.12) לפזר את הכנסת. הבחירות הכלליות ייערכו ב-9 באפריל 2019. הממשלה הנוכחית היא הימנית ביותר שידעו אזרחי ישראל, ושברה שיאי גזענות, הסתה ושיסוי. טוב שנפלה ההחלטה לפזר את הכנסת, גם אם מאחוריה עומדים קודם כל תיקי השחיתות של ראש הממשלה וחששו מהגשת כתב אישום עוד לפני הבחירות.

"מסקנות החקירות הרבות נגד נתניהו בגין מעשי שחיתות  ושוחד מגבירות את התחושה שראש הממשלה מוכן לנקוט במדיניות של 'תמות נפשי עם פלישתים' ולסכן את חייהם של אלפי פלסטינים וישראלים וייתכן שגם את חייהם של לבנונים או סורים רבים" – הזהיר (22.12) מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י), עאדל עאמר, בנאומו בפני מאות חברי מועצת המפלגה בשפרעם.

2018-12-25_195717

הוא התייחס גם לאיום של יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד אמסלם (הליכוד), על רשויות אכיפה החוק, לפיו "אם מישהו יחליט להעמיד לדין את ראש הממשלה על תיקים הזויים, מיליוני אנשים לא יקבלו את זה". איום דומה השמיע ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד): "אמירתו של היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט מקרבת אותנו להפיכה שלטונית". גם מבחינתה של השרה לשוויון חברתי (כן, יש תפקיד כזה בממשלה הניאו-ליברלית), גילה גמליאל, "נתניהו יוכל להמשיך לכהן בתפקידו וגם לנהל את תיקיו בבית המשפט".

"כשאנו שבים ומזהירים שהליכוד פועל ללא מעצורים כדי לכרסם במרחב הדמוקרטי, זו איננה אמירה תיאורטית. נתניהו אינו מוכן לשבת ולו יום אחד בבית הסוהר, ולכן יעשה כל שביכולתו כדי לשמור על השלטון בידיו ולהימלט מאימת החוק", הדגיש בדיון ח"כ דב חנין (חד"ש, הרשימה המשותפת).  הוא  קרא לאיחוד בין המאבק  נגד  התייקרויות  לבין המערכה להפלת הממשלה המושחתת. ואכן, בהפגנה  שנערכה  במוצאי  אותה  שבת בתל אביב, הונפו כרזות נגד השחיתות השלטונית, נגד יוקר המחייה ובדרישה לסלק את נתניהו וממשלתו הימנית מהשלטון.

בדיווחים על ההפגנה הבליט ערוץ 7 המתנחלי את סיסמאותיה של חד"ש, ובייחוד את הסיסמה "כשהממשלה נגד העם, העם נגד הממשלה"  ואת הדגלים האדומים שהונפו בה. כרזות ודגלים אלה נראו היטב בדיווחי הטלוויזיה מהמקום. ואכן, נוכחותם של פעילי חד"ש ומק"י רבים, שחלקם הגיעו ישירות מהמועצה שנערכה בשפרעם באותו יום, אינה מקרית.

חד"ש ומק"י התייצבו ראשונות במחאה ההמונית שהתחוללה בקיץ 2011. הן התמידו גם להתגייס למאבקים הרבים שהתחוללו בשנה האחרונה: הרבבות שהפגינו נגד שחיתות השלטון בחורף שעבר; המערכה המוצלחת נגד גירוש מבקשי המקלט; המאבקים והשביתה נגד אלימות כלפי נשים; המאבק הציבורי נגד תאונות העבודה הקטלניות בענף הבנייה; המאבק למען זכויות העובדות הסוציאליות; והמאבק נגד יוקר המחייה.

שנת 2018 מסתיימת, וממנה חשוב להפיק לקח אחד לפחות: מגזרים רבים בחברה הישראלית מוכנים להיאבק למען זכויותיהם ולצאת לרחובות על אפה ועל חמתה של ממשלת הימין הקיצוני.

נתניהו אמר לשרי הליכוד בישיבת הסיעה (24.12) כי מבחינתו הקואליציה הנוכחית היא הגרעין לקואליציה הבאה. אסור לתת מנדט לממשלת אסון וכישלון נוספת. ממשלת נתניהו-בנט (ולפרקים גם ליברמן) נולדה בחטא, עם נאום "הערבים נוהרים לקלפיות", ושיאה היה חוק הלאום. ואכן, הציבור שוחר השלום והדמוקרטיה – ציבור ערבי ויהודי רחב – ינהר לקלפיות. המאבק להפלת נתניהו ולבידוד הימין עלה מדרגה.

 

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב