בחירות חוזרות בספרד: על פי הסקרים ברית השמאל העקבי במקום השני

מלך ספרד פליפה השישי חתם בשבוע שעבר על צו שהורה על פיזור הפרלמנט ועל עריכת בחירות חדשות ב-26 ביוני. זאת, לאחר שנציגי המפלגות שנבחרו בדצמבר לא הגיעו להסכמה בדבר זהות ראש הממשלה הבאה. בסוף אפריל הודיע המלך כי לא יעביר שם של מועמד נוסף לראשות הממשלה לאישור הפרלמנט. בהצהרתו הרשמית הוסיף כי לשום מפלגה אין די תמיכה כדי להרכיב ממשלה.

לאחר ששום מפלגה לא הצליחה להשיג רוב בבחירות שנערכו בסוף השנה שעברה, נשברה המערכת הדומפלגתית המסורתית במדינה: שמרנים וסוציאליסטים. מריאנו ראחוי, ראש הממשלה הניאוליברלי ומנהיג המפלגה השמרנית, נותר בתפקידו בחודשים שחלפו מאז הבחירות הקודמות שנערכו ב-20 בדצמבר האחרון.

שתי מפלגות חדשות – "פודמוס" (מקום שלישי) משמאל לסוציאליסטים, שהקימו פעילי המחאה החברתית, ו"סיודדנוס" (מקום רביעי) בימין – ניצלו את המיאוס בציבור משתי המפלגות המסורתיות וזכו בקולות רבים. ואולם, אף לא אחת מהן הצליחה להקים קואליציה והמערכת הפוליטית בספרד נותרה משותקת. מנגד, רבים תוהים האם בחירות חדשות יצליחו לשבור את המבוי הסתום שאליו נקלעה המדינה שבה מעולם לא הוקמה ממשלת אחדות וזאת על רקע המשבר הקפיטליסטי המכה ללא רחם במשק המקומי, שהיה פעם הכלכלה מס' 10 בעולם.

2016-05-09_174609

אלברטו גרסון בדיון שנערך בסוף השבוע האחרון במדריד, במסגרת הנהגת איחוד השמאל לקראת הבחירות בספרד (צילום: מונדו אובררו)

אך על פי הסקרים שפורסמו בשבועות האחרונים, ייתכן שיהיה חדש תחת שמי הפוליטיקה הספרדית. המפלגה השנייה צפויה להיות, לפי הסקרים, הברית בין מפלגת השמאל "פודמוס" לבין "איחוד השמאל" של המפלגה הקומוניסטית עם יותר מ-23% מקולות הבוחרים. במקום השלישי: הסוציאליסטים עם פחות מ-21%. כך שלראשונה בסקרים מאז מותו של הרודן הפשיסטי פרנסיסקו פרנקו ב-1975, "מפלגה שלישית" בדמות ברית השמאל העקבי, עשויה לאתגר את ההגמוניה של שתי המפלגות הגדולות.

לפי תוצאות הבחירות שנערכו בדצמבר האחרון, לכאורה ניצחו השמרנים בהנהגת ראחוי. עם זאת, המפלגה השיגה רק 123 מנדטים, מתוך 350 מושבים בפרלמנט. לפי הסקרים, השמרנים ("המפלגה העממית") תאבד קולות. מדיניות הצנע הכלכלית ופרשיות השחיתות בהן מעורבים אישים מרכזיים במפלגת השלטון הם הגורמים המרכזיים שהביאו לשחיקת התמיכה בה.

ראחוי כבר הבהיר לפני הבחירות האחרונות, וחוזר כעת על אותה מנטרה, לפיה הוא מחפש לחבור למפלגות נוספות כדי למנוע את הקמתה של ממשלת שמאל (שותפות של הסוציאליסטים, הקומוניסטים והשמאל הרדיקלי) – כפי שקרה בפורטוגל השכנה אשתקד. אך מנהיגי כל המפלגות האחרות יצאו נגד חברות בקואליציה בהובלת "המפלגה העממית", שניהלה מו"מ עם מפלגת ימין הנוספת "סיודדנוס" ועם הסוציאליסטים אבל השיחות לא נשאו פרי. אין כל סיכוי שלאחר הבחירות הקרובות הימין יצליח להקים קואליציה – לאחר שניסה לעשות זאת במשך ארבעת החודשים האחרונים.

במהלך מערכת הבחירות הקודמת הציע מנהיג "איחוד השמאל", אלברטו גרסון (בתמונה) למנהיגי "פודמוס" לרוץ ברשימה אחת, אבל הם סרבו. כעת "פודמוס" זקוקה יותר מתמיד לקולות "איחוד השמאל" ולכן נוצרו התנאים להקים ברית בין שתי המפלגות.

גרסון הצעיר, שאף הוא, בדומה למנהיגי פודמוס, נמנה עם מנהיגי המחאה החברתית בספרד, הוא חבר הוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית וחבר פרלמנט שאינו מוכר מחוץ לגבולות ספרד. אבל בארצו הוא נחשב ל"פוליטיקאי האמין ביותר" בקרב ראשי המפלגות. מסקרים שפורסמו בשבוע שעבר בעיתון "אל פאיס", על בסיס מדגם מייצג כלל ארצי של 6,200 בעלי זכות בחירה, עולה כי מחצית הנשאלים הגדירו את גרסון כ"ראוי ביותר לכהן כראש ממשלה". ראש הממשלה דהיום, ראחוי, קיבל את תמיכתם רק של שלושה מכל עשרה נשאלים. מנהיג "פודמוס", פבלו איגלסיאס זוכה בארבעה תומכים מכל עשרה משתתפי הסקר.

לוח הזמנים של ה"רשימה המשותפת" של "האיחוד השמאל" ו"פודמוס" הוא קצר למדי. ב-12 במאי אמורים מנהיגי המפלגות לפרסם את מצע הברית וכעבור 10 ימים את רשימת המועמדים המשותפת. יצוין שמדובר בברית, כי כל אחד ממרכיביה שומר על עצמאות רעיונית וארגונית. המצע המשותף נכתב בימים אלה עם הפנים לבחירות.

נותרו חילוקי דעות לא מעטים בין שתי המפלגות: "איחוד השמאל" מצדד בביטול המלוכה ובהקמת רפובליקה (כפי שהיה עד שנות ה-30), אך ל"פודמוס" אין עמדה בנושא. "איחוד השמאל" קורא להלאמת כל החברות תשתית והתחבורה – "פודמוס" מסתפק ב"פיקוח אזרחי". "איחוד השמאל" הוקם ב-1986 במהלך המאבק נגד כניסת ספרד לברית הצפון אטלנטית נאט"ו, ואילו "פודמוס" דורשת אוטונומיה לספרד במסגרת הברית. אך בתקווה שהברית תתממש, צפויה בספרד מערכת בחירות מפתיעה, עם סיכוי גבוה לזעזוע שמאלי.

א"ד

הרשימה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"