בדרך להפרטה רומסים זכויות: בג"ץ עלול לקצץ בזכות עובדי חברת החשמל לשבות

ב־15 בנובמבר יתכנסו שופטי בג"ץ לדון בזכות השביתה של עובדי חברת החשמל. דיון זה ידיר שינה מעיניהם של כל העובדים במשק הישראלי. השופטים עתידים להכריע, האם לעובדי חברה בבעלות ממלכתית המספקת שירות חיוני לכלל הציבור מותר בכלל לנקוט בצעדים ארגוניים ואף לשבות. לפני כן, צפוי סבב שיחות מכריעות בין משרדי הממשלה, ועד עובדי חברת חשמל וההסתדרות. נציגי הממשלה ינסו לנצל את שעת הכושר הנוכחית, כאשר שוט בג"ץ מונף מעל ראשי ההסתדרות והעובדים.

7

הדיון אינו תיאורטי או משפטי גרידא. זו שאלה הנוגעת במאות אלפי עובדים בישראל. פסיקת בג"ץ עלולה להחליש את כוחה של העבודה המאורגנת ובראש ובראשונה את כוחם של עובדי הנמלים והרכבות. זכותם של עובדי מדינה לשבות תכורסם משמעותית.

  בחודש מאי התיר בית הדין הארצי לעבודה לקיים בחברת החשמל שביתה בתגובה לניסיונות המדינה לקדם רפורמה מבנית באופן חד־צדדי. ממשלת הימין מנופפת בביטוי "רפורמה במשק החשמל", אך המשמעות האמתית היא הפרטה של החשמל בישראל.

ועד עובדי חברת החשמל, בראשות היו"ר מיקו צרפתי שנבחר באחרונה לקדנציה נוספת, הקפיא בעקבות זאת את גביית הכספים של החברה וייבש את מקורות ההכנסה שלה. בתגובה, המדינה ויצרני החשמל הפרטיים עתרו לפני שלושה חודשים לבג"ץ. ועד העובדים הביע נכונות להתפשר, והציע להקפיא את הצעדים הארגוניים בתמורה ל-60 יום של משא ומתן. המו"מ עדיין לא הניב תוצאות, ובאמצע החודש ישוב בית המשפט לדון בעתירה.

יצרני החשמל הפרטיים כבר מחזיקים ב־32% משוק החשמל בישראל, והם עוקבים בציפייה אחרי המו"מ בין ממשלה לעובדים. הם שואבים אופטימיות מכך ששר האנרגיה יובל שטייניץ מצדד בהפרטת החשמל. בדומה לנעשה במדינות קפיטליסטיות אחרות, העובדים חוששים כי המדינה תאפשר לחברת החשמל להקים כמה תחנות חדשות, ולאחר מכן תתבצע הפרטה כוללת של החשמל בישראל. לפי פרסומים ב"כלכליסט" (24.10), נועדו שר האוצר משה כחלון ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בתקופת החגים. זאת בהמשך למלחמה שהתנהלה בין פקידים במשרדי האוצר והאנרגיה לבין ועד עובדי חברת החשמל על אופי הרפורמה.

במסגרת התכנית המקורית שהגישו פקידי הממשלה (אותם לבטח נפגוש בעתיד הקרוב בראשות חברות פרטיות), דרשה המדינה כי כל ייצור החשמל בישראל יופרט עד לשנת 2028, ו-2,500 עובדים של חברת החשמל יפוטרו. חברת החשמל אמורה הייתה להיוותר רק עם היכולת להוליך ולחלק את החשמל, אך מבלי לייצרו.

המתווה החדש "מרוכך" יותר. בגלגולו הנוכחי, 40% מכוח הייצור יישארו בידי חברת החשמל, ויפוטרו "רק" כ-1,500 מעובדיה. אך עיקרון ההפרטה נותר בעינו. השאלה המטרידה היא, מדוע ההסתדרות אינה נאבקת נגד ההפרטה. במדינות קפיטליסטיות אחרות, ארגוני עובדים נאבקים בהפרטה, ולא מסתפקים במיתונה. מדוע כאן לא?

אפרים דוידי

הרשימה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"