בגרמניה נפטרה עו"ד פליציה לנגר שהגנה במשך עשרות שנים על זכויות אדם

בגרמניה נפטרה בגיל 88 עו"ד פליציה לנגר שהגנה במשך עשרות שנים על זכויות אדם ובייחוד זכויותיהם על הפלסטינים בשטחים הכובשים. על כך מסר הבוקר (שישי) מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הישראלית, עאדל עאמר, שפרסם הודעת השתתפות בצער המשפחה בשם הוועד המרכזי. לנגר פעלה במשך שנים רבות במק"י והייתה חברה בוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית. כמו כן , במשך שנים שימשה כסגנית הנשיא של "הליגה הישראלית לזכויות אדם" בראשה עמד פרופ' ישראל שחק המנוח.

2018-06-22_165555

עו"ד לנגר (יושבת) מושחתת עם צעירים לאחר הרצאה על זכויות האדם בשטחים הכבושים במסגרת פסטיבל סרטי המזרח התיכון שנערך בגרמניה ב-2016 (צילום: נאיה פרסה)

לנגר נולדה ב-1930 בפולין ובשנת 1950 הגיעה לישראל יחד עם בעלה – ניצול שואה. בשנת 1965 סיימה לימודי משפטים באוניברסיטת העברית ומיד לאחר תחילת כיבוש השטחים הפלסטינים בתום מלחמת ששת הימים ב-1967 היא הקימה משרד עצמאי בירושלים והחלה לייצג פלסטינים קרבנות הכיבוש. כבר בדצמבר 1967 ניהלה מסע מחאה נגד גירושו לירדן של פאיק וראד, פעיל קומוניסטי פלסטיני, שנעצר והואשם בפעילות נגד הכיבוש הצבאי הישראלי.

היא זכתה לפרסום רב כשייצגה בהצלחה, בשנת 1979, את ראש עירית שכם, באסם שקעה, נגדו הוציאה ישראל צו גירוש לאחר שהואשם ב"הסתה לפעילות טרור" לאחר שהשמיע ביקורת קשה על הסכמי קמפ דייוויד. זמן לא רב לאחר שבית המשפט העליון ביטל, לבקשתה, את צו הגירוש לשקעה, מתנחלים התנקשו בחייו, והותירו אותו בכיסא גלגלים כשרגליו קטועות. במהלך שנות פעילותה הרבות, כתבה לנגר מספר ספרים שעסקו בהפרות זכויות אדם שבוצעו על ידי ישראל בשטחים. בספריה תיארה עינוי אסירים פלסטינים על ידי כוחות הביטחון, הריסות בתים, גירושים ועונשים קולקטיביים.

משנת 1990 התגוררה בגרמניה וכך לאחר 23 שנים שבהן ייצגה פלסטינים, סגרה לנגר את משרד עורכי הדין. בראיון עיתונאי היא אמרה כי הרגישה שאינה יכולה להמשיך ולשמש כעלה תאנה של מערכת המשפט בישראל. עו"ד לנגר קיבלה עיטור מהרשות הפלסטינית, ממשלת גרמניה וממספר רב של מוסדות בינלאומיים.

עוד בנושא עו"ד פליציה לנגר קיבלה עיטור מהרשות הפלסטינית:

http://maki.org.il/q-1688