בג"צ הורה לאפשר גישת לחקלאים הפלסטינים לאדמותיהם בקרבת המאחז אביגיל

בג"צ הורה למדינה לאפשר גישת חקלאים פלסטינים לאדמותיהם מהן הורחקו בשל הקרבה למאחז אביגילעם זאת, החלטת בג"צ להכשיר כביש גישה למאחז שעובר על אדמות פרטיות מיישמת בפועל את חוק ההסדרה שטרם עבר. כך נמסר מארגון רבנים למען זכויות האדם. עוד הדגישו "לצד ההישג לחקלאים, זהו גזל הגוי".

כאמור, במסגרת ההחלטה הורה בית המשפט למדינה ולצה"ל לאפשר לפלסטינים לעבד את אדמותיהם הפרטיות הסמוכות למאחז הלא חוקי אביגיל שבדרום הר חברון. במקביל סירב בג"צ לבקשת המדינה למחוק את העתירה נגדה, שהוגשה על ידי בעלי הקרקע הפלסטינים ובסיוע רבנים למען זכויות האדם. בית המשפט והורה על קיום דיון נוסף כדי לעמוד מקרוב על יישום ההחלטה.

2016-12-31_161133

מתנחלים רעולי פנים מאביגיל תוקפים באבנים פעילי שלום (צילום: רבנים למען זכויות האדם)

בשנת 2013 הגישו פלסטינים תושבי דרום הר חברון עתירה לבג"צ בסיוע רבנים למען זכויות האדם. בעתירה דרשו הפלסטינים לאפשר להם לעבד את אדמותיהם הפרטיות שהגישה אליהן נמנעה. המגבלות נבעו מבניית המאחז הלא חוקי אביגיל: בתחילה ישבו בתי המאחז גם על חלק מאדמותיהם של הפלסטינים; לאחר התערבות משפטית פונו הבתים שיושבים על קרקע פרטית, אך אופן התפרשות המאחז מביא לכך שנמנעת בפועל גישת הפלסטינים לאדמותיהם הסמוכות לו. כמו כן דרשו הפלסטינים לסלק מאדמותיהם מבנים שונים שעדיין יושבים על אדמתם הפרטית.

בדיון שנערך לאחרונה טענה המדינה כי היא מאפשרת גישה חופשית לעותרים, ומטעם זה יש לבטל את העתירה, אולם כאמור השופטים דחו בקשה זו, תוך דרישה לעקוב אחר החלטתם לאפשר לפלסטינים להיכנס לאדמותיהם. השופטים ציינו טווח זמן של לפחות יומיים בשבוע, לימי עבודה מלאים – מהבוקר עד לתום היום, שיש להקצות לחקלאים הפלסטינים. יש לציין כי גם החלטה זו מונעת גישה חופשית של הפלסטינים לאדמותיהם ובכך מהווה פגיעה בזכות הקניין שלהם.

בנוסף, דחה בג"צ את תביעת הפלסטינים להרוס לאלתר את הכביש שהקימו מתנחלי אביגיל על אדמתם הפרטית, וקיבל את עמדת המדינה לפיה "הכביש ייהרס תוך שנתיים וחצי". דובר רבנים למען זכויות האדם מסר כי "במקרה של ההחלטה סביב המאחז אביגיל, מדובר ביישום דה פקטו של הצעת חוק ההסדרה, שמהותו הכשרת מאחזים בלתי חוקיים כאשר מדובר בהסכמה, ולו במשתמע, של המדינה. במקרה זה אף הגדילו לעשות ומעבר לרמיזה בדבר אפשרות להכשיר את המאחז עצמו, מכשירים בפועל גם כביש גישה אליו העובר על אדמות פרטיות של פלסטינים. הדבר סותר את שצווינו לפי המסורת היהודית: 'הגוזל את הגוי חייב להחזיר לגוי, חמור גזל הגוי מגזל ישראל משום חילול השם' (תוספתא מסכת בבא קמא פרק י' הלכה טו)".