בגלל הזיהום בתחנה המרכזית בת"א: הוגשה עתירה תקדימית נגד השרה להגנת הסביבה

אדם טבע ודין הגישה בשבוע שעבר עתירה תקדימית נגד השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג ממרצ. זאת, בגלל שלא הפעילה את סמכותה ולהכריז על התחנה המרכזית בתל אביב כאזור נפגע זיהום אויר כמחויב על פי חוק אוויר נקי.

השרה תמר זנדברג: פעם הבטיחה, אבל לא ממש מקיימת (צילום מסך: פייסבוק)

 

הכרזה על אזור התחנה המרכזית כאזור נפגע זיהום אוויר, תחייב את עיריית תל אביב-יפו, תוך שישה חודשים, להכין תוכנית פעולה כוללנית לנקיטת האמצעים בתחומה, לשם צמצום ומניעת הזיהום באזור לרבות הוראות בדבר ניהול והסדרת התחבורה בתחומה.

מאדם טבע ודין, נמסר "אנו מבקשים מבג"צ להורות לשרה להכריז על אזור התחנה המרכזית בתל אביב כנפגע זיהום אויר, בשל החריגות החמורות במדד זיהום האוויר מהן סובלים אלפי תושבי שכונת נווה שאנן. על פי העתירה במשך עשרות שנים מתקיים באזור התחנה המרכזית מפגע סביבתי ובריאותי כרוני ומתמשך של זיהום אוויר תחבורתי מזיק לבריאות.

מחוות דעתו של ד"ר אריה ונגר, ראש תחום אויר ואנרגיה בעמותה, ניתן לראות בבירור כי באזור התחנה המרכזית ישנן חריגות מערכי הסביבה, של סוגי מזהמי אוויר מסוכנים. כמו כן, קיים שילוב של ריכוזים גבוהים וחריגים, של שני מזהמי אוויר מסוכנים, המגבירים את הפגיעה בבריאות הציבור ובסביבה.

"גם בתקופת הקורונה בשנים 2020 ו-2021 שהתאפיינו בשלושה סגרים ובצמצום ניכר בפעילות התחבורה הציבורית עקב משבר הקורונה, נמדדו ערכים גבוהים ובלתי בריאים בגבול התקן. משבר הקורונה הביא לירידה של עשרות אחוזים בזיהום האוויר בארץ. על אף הירידה בריכוזים, גם בשנת 2020, כמו בכל קודמותיה, נתוני הניטור בתחנת הניטור הסמוכה לתחנה המרכזית, היו הגבוהים ביותר בארץ והותירו את אזור התחנה המרכזית מוכה זיהום אוויר", נאמר בעתירה; ועוד "כל יום בו השרה להגנת הסביבה, אינה מפעילה את סמכותה, היא חוטאת לתפקידה ומרוקנת מתוכן את תכליתו של חוק אוויר נקי".

העתירה של ארגון אדם טבע ודין מתייחסת לסעיף 11(א) בחוק אוויר נקי, שעל פיו השרה חייבת להכריז על אזור כנפגע זיהום אוויר אם קיימת בו חריגה כרונית מערכי הסביבה, או זיהום אוויר חריג. לדברי חברת מועצת העיר ת"א-יפו, שולה קשת מתנועת "אנחנו העיר", "משנת 2008, אז אושר החוק, התחנה המרכזית גורמת לזיהום אוויר קיצוני בממדיו, והחריגות מהתקן המותר הן הגבוהות ביותר בארץ. השרה, כמו שנכתב בעתירה, לא מפעילה את סמכותה, חוטאת לתפקידה, ומרוקנת מתוכן את אחד החוקים החשובים ביותר שאושרו בממשלה כדי להגן על איכות הסביבה ועל איכות חיי האזרחים".

"ברגע שבו השרה תכריז על התחנה המרכזית כאזור נפגע זיהום אוויר החיים שלנו ישתנו. ההכרזה תכריח את חולדאי לבצע את הפינוי שהוא נלחם כל כך קשה לסגת ממנו בדצמבר האחרון. העירייה תהיה חייבת להמציא תוך שישה חודשים תכנית לצמצום זיהום האוויר שגורמת התחנה ולהסדיר מחדש את התחבורה הציבורית בה, באופן שיפחית פליטת זיהום האוויר מהאוטובוסים באזור", הוסיפה קשת.

"העתירה של אדם, טבע ודין היא צעד נוסף משמעותי במאבק שלנו עד שהענן השחור שהוא הזיהום מהתחנה המרכזית יחלוף מחיינו. אבל אסור לנו להיות שאננות. המאבק לא נגמר. כל עוד התחנה המרכזית נותרת לפעול – אנחנו צריכות להשתמש בכל האמצעים שברשותנו כדי להפעיל לחץ לפנותה. בואו להפגנות שאנחנו מקיימות באופן שוטף מול התחנה, העירייה, והגורמים הרלוונטיים בממשלה. בואו לכנס שיתקיים בשבועות הקרובים לפינוי התחנה והצטרפו אלינו למאבק על הזכות לחיות בכבוד, לנשום אוויר נקי, לביטחון במרחב", הדגישה.