ארגוני זכויות אדם נגד פיטורים פוליטיים על רקע ביקורת המלחמה    

ארגוני זכויות אדם פנו אתמול (שני) למשרד הכלכלה ולנציבות לשוויון זכויות בעבודה בדרישה שיפעלו לעצירת גל הפיטורים של עובדים ערבים. מדובר בעובדים שהשמיעו התבטאויות נגד מבצע צוק איתן. הארגונים קו לעובד, האגודה לזכויות האזרח, סיכוי ואיתך – מעכי ביקשו שמשרד הכלכלה והנציבות "ינקטו בכל האמצעים הדרושים כדי להגן על העובדים הערבים מפני פיטורים והתנכלויות מצד מעסיקים בשל הבעת דעות פוליטיות".לדברי עו"ד גדיר ניקולא מקו לעובד, "עשרותהפניות של עובדים ערבים שהגיעו אלינו אחרי שפוטרו מעבודתם מטעמים מפלים, עשויות להצביע על מדרון חלקלק, שעשוי להכשיר התנהלות דומה כלפי עובדיםאחרים. חלק ניכר מהפניות מצביע על פיטורים שרירותיים ומידיים בשלהתבטאויות פוליטיות בפייסבוק".

2014-07-29_191110

"התבטאויות שאינן בתחומי הקונצנזוס, נתפסות בקרב יותר ויותר מעסיקים כסיבה לגיטימית לפיטורים של עובדים ערבים", אמר ניקולא. לדבריו, "חמורה לא פחות היא העובדה שמעסיקים, בכלל זה רשתות גדולות וידועות, החלו לאמץ נהלי עבודה האוסרים על עובדיהם להתבטא או להביע עמדה ברשתות החברתיות בהקשר למצב הביטחוני, ולאיים בהליך משמעתי נגד עובדים המפרים הנחיות אלה".עוד הוא אמר כי "במשך שנים אנו עמלים לשילובם של עובדים ערבים בשוק העבודה הישראלי ועדים לאפליה קשה שחווים עובדים אלה. פיטורי עובדים בשל הבעת דעה, או בשל מוצאם ומיקומם בקבוצת מיעוט, רק מעמיקים את האפליה הקשה, הקיימת ממילא.

בימים האחרונים גברו הדיווחים על מקומות עבודה ואף מוסדות אקדמיים שנקטו בסנקציות נגד עובדים או סטודנטים בגין התבטאויות ברשת, ואודות דפי פייסבוק, הפועלים לחשיפת העובדים ולפיטוריהם. באגודה לזכויות האזרח מסרו כי למעסיק אין אחריות על התבטאויות עובדים בחייהם הפרטיים מחוץ למקום העבודה, ואסור לו לבלוש אחריהם או להתערב בחייהם מחוץ למקום העבודה באמצעות סנקציות. יתרה מכך, חוק שוויון הזדמנויות בעבודה אוסר על מעסיק להפלות עובד בשל השקפתו, אלא אם מדובר בהשקפה או ביטוי הפוגעים בתפקוד העובד. לכן,מעסיק שמופעל עליו לחץ לפטר עובד או עובדת רק בשל השקפות שביטאו בפייסבוק, צריך להבהיר כי דרישה זו מנוגדת לחוק, ואף חושפת אותו לתביעה בגין אפליה.

ככלל, מציינים באגודה, אם עולה חשד כי התבטאות הגיעה לכדי הסתה אסורה לאלימות או לגזענות, יש להגיש תלונה למשטרה, ולא לפעול באופן עצמאי נגד מי שהתבטא. גם במקרה שבו יש לכאורה הצדקה לסנקציה נגד עובדים בגין ביטוי, דוגמת מקרה של פגיעה בביצוע העבודה, או – כשמדובר במגזר הציבורי – חריגה מנהלי שירות המדינה, על המעסיק לקיים שימוע טרם פיטורין.

מוקד חירום לתלונות

בגיליון "זו הדרך" האחרון פורסם כי סיעת חד"ש בהסתדרות קראה בשבוע שעבר להנהגת ההסתדרות להתערב, כדי למנוע את התופעה המתגברת של פיטורי עובדים על בסיס פוליטי וגזעני, בשל עמדות שמביעים עובדים בעמוד הפייסבוק שלהם נגד המלחמה בעזה.  בין אלה שפנו לסיעה היה אח מוסמך בכיר בשם מוחמד אבו-ליל, העובד למעלה מעשור בבית החולים בלינסון. אבו-ליל זומן לשימוע, שם נטען כלפיו כי פרסם בפייסבוק הפרטי שלו תמונה של נתניהו עם דם על הידיים, וכתב בצידה: "די לשפיכות הדמים". השימוע הסתיים בהשעייתו, והוא עתר לבית משפט ודרש להיות מוחזר לעבודה.

מנהל יחידת שיווק בשופרסל בפתח-תקווה, בשם אמיר חאג' יחיא, זומן גם הוא לשימוע בגין דברים שכתב בפייסבוק. בעקבות התערבות סיעת חד"ש בהסתדרות, כשהגיע העובד לשימוע – הסתבר לו שהשימוע בוטל. לדברי סוהיל דיאב, יו"ר סיעת חד"ש בהסתדרות, אם סבור מישהו שהתבטאות מסוימת של עובד מהווה עבירה – שיפנה ויגיש תלונה למשטרה. "אסור להפוך את מוסד השימוע במקום העבודה לבית דין שדה, אשר מחליט האם הבעת דעה היא חוקית או לא חוקית", אמר דיאב. נוסף על כך, הוא ציין כי העובדה שבפייסבוק מתפרסמות הודעות נאצה גזעניות רבות, דוגמת "מוות לערבים", אולם מי שזומנו לשימועים היו כולם עובדים ערבים שהתנגדו למלחמה – ממחישה את האופי הפוליטי של התופעה. יצוין, כי פעילי ימין קיצוני מפעילים עמודים בפייסבוק שעניינם מעקב ורדיפה אחר התבטאויותיהם של עובדים ערבים, ופנייה מרוכזת למעסיקיהם בדרישה לפטרם.

אולם לא מדובר רק בשוליים סהרוריים הפעילים בפייסבוק בלבד. גם סגן שר הדתות, אלי בן דהן (הבית היהודי), קרא למעסיקים "לפטר עובדים ישראלים המביעים שמחה על הרג חיילי צה"ל". בהודעה שפרסם בן דהן נכתב: "מעסיקים, פטרו עובדים ערבים שמביעים שמחה על הרג חיילינו ומזדהים עם החמאס. אין היגיון בעולם שנותן לפה שאוכל מידו גם לנשוך אותו". קריאה גזענית זו מצטרפת לדברים שאמר שר החוץ, אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו), שבתגובה לשביתה הכללית עליה הכריזה ועדת המעקב העליונה של האוכלוסייה הערבית ביום שני שעבר, קרא להחרים חנויות ועסקים שבעליהם משתתפים בשביתה.

 

סיעת חד"ש פנתה בכתב להנהגת ההסתדרות, ודרשה ממנה להתערב כדי לעצור את תופעת הפיטורים הפוליטיים. חברי הסיעה אף העלו את הנושא לדיון בישיבת בית נבחרי ההסתדרות (בינ"ה). לדברי הסיעה, לא תמיד ועד העובדים במקום העבודה מגבה את העובד ומסייע לו נוכח השימוע. התמשכות המלחמה בעזה וההסתה של שרים וחברי כנסת, מייצרים אווירה בחלק ממקומות העבודה, לפיה אין זה לגיטימי למתוח ביקורת או לבקר את מדיניות הממשלה. נוכח ריבוי הפניות, סיעת חד"ש בהסתדרות הודיעה בסוף השבוע האחרון על פתיחת מוקד חירום טלפוני,לקבלת תלונות מציבור העובדים בנושא זה.

 

מוקד חירום של סיעת חד"ש בהסתדרות: טל' 054-5419201.

דף המידע: "בין הסתה להשתקה – התמודדות עם התבטאויות קשות באינטרנט" – בגרסאות word ו-pdf

דף למעסיק ולעובד: "בין הסתה להשתקה של עובדים ועובדות", בגרסאותpdf | word