ארגוני העובדים מאחדים כוחות למען העלאת שכר המינימום

"ממה הם מפחדים? האם זה מקרי שביום שבו ההסתדרות מכריזה על שביתה כללית למען העלאת שכר המינימום, הממשלה מעבירה בכנסת הצעת חוק שמגבילה את חופש השביתה?", התריע (19.11) ח"כ דב חנין (חד"ש) במליאת הכנסת, לאחר שזו אישרה בקריאה טרומית הצעה לתיקון חוק יישוב סכסוכי עבודה.

2014-11-19_210955

(בתמונה: סיעת חד"ש בהסתדרות)

הצעת החוק, שזכתה בתמיכה נלהבת מהממשלה, נועדה למנוע שביתות הזדהות. כלומר – שביתות בהן קבוצת עובדים אחת שובתת בסולידריות עם קבוצת עובדים אחרת. בהצגת הצעת החוק, אמר שר הכלכלה, נפתלי בנט: "מדינת ישראל רוצה להקים נמל חדש, ואז משביתים את הנמל באשדוד. האם הם מפחדים מתחרות? הגישה שלהם היא קומוניסטית, אין לי הגדרה אחרת".

לדברי ח"כ חנין, "השביתה הכללית, עליה הכריזה ההסתדרות, היא המוצדקת ביותר אי פעם. חייבים להעלות באופן משמעותי את שכר המינימום. חייבים להתנגד לתופעת עובדי הקבלן. אנחנו נאבקים על כך בכנסת, אבל המאבק הזה חייב להתנהל במקביל בכל הזירות הציבוריות. זה תפקידו של ארגון עובדים: להיאבק למען שכר הוגן עבור העבודה שאנו מבצעים, למען חברה שאפשר לחיות בה ולהתפרנס בה בכבוד".

ההחלטה להכריז סכסוך עבודה כללי במשק בדרישה להעלאת שכר המינימום התקבלה בבית נבחרי ההסתדרות (בינ"ה), בישיבה שהתקיימה בשבוע שעבר. בישיבה העלתה סיעת חד"ש בהסתדרות את "הצורך לצאת למאבק מעמדי וציבורי רחב וכולל למען העלאת שכר המינימום". יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אימץ את הצעת חד"ש והכריז – באישורה של בינ"ה – סכסוך עבודה כללי

במשק. סוהיל דיאב, יו"ר סיעת חד"ש בהסתדרות, אמר בנאומו בפני בינ"ה כי "אין מאבק צודק וחשוב יותר מאשר המאבק להעלאת שכר המינימום, שיביא לצמצום הפערים החברתיים ולהגנה על החלקים המוחלשים ביותר והמנוצלים ביותר במעמד העובדים. המאבק שאנחנו יוצאים אליו היום, מעמיד את ההסתדרות בתפקיד של ארגון חברתי לוחם".

כשיזמה סיעת חד"ש בהסתדרות את המאבק להעלאת שכר המינימום, לפני מספר חודשים, היא דרשה להעלות את שכר המינימום ל-30 שקל לשעה, שהם 5,580 שקל בחודש. על הצעת החוק שהוגשה בכנסת – ביוזמת ח"כ חנין – חתמו 64 חברי כנסת, והיא תועמד להצבעה ב-16 בדצמבר. הנהגת ההסתדרות העמידה את התביעה להעלאת שכר המינימום ל-28.5 שקלים לשעה, שהם 5,300 שקלים בחודש.

אל המאבק של ההסתדרות הכללית הצטרפו ארגוני עובדים נוספים, שהכריזו סכסוך עבודה. מזכ"ל הסתדרות המורים, יוסי וסרמן, מסר: "לא יתכן שבמערכת החינוך יעבדו מורי קבלן בתנאים שאינם שווים למורים שעובדים איתם באותו בית הספר". ואילו עליזה ידעי, חברת הנהגת כוח לעובדים ויו"ר איגוד משפחתוני משרד הכלכלה, אמרה כי "הקריאה להעלאת שכר המינימום היא צעד ראשון בדרך לביטול החרפה של עובדים עניים. שכר מינימום של 30 שקל לשעה הוא דרישה מינימאלית ומאוזנת".

האם הנהגת ההסתדרות תגלה את הנחישות הדרושה כדי להגשים את מטרותיה? האם הקמפיין ההסתדרותי לצדק חברתי ייצא מלוחות המודעות אל הרחובות? זה מבחנה האמיתי של הנהגת ההסתדרות. מעמד עובדים ישפוט אותה על פי מעשיה, ולא רק על פי דבריה.

לדף הפייסבוק "מינימום 30":

https://he-il.facebook.com/30minimum

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב