ארבעה ראשי מפלגות נעדרו מהכנסת יותר מהמותר – וחשופים לקנס כספי

ארבעה חברי כנסת שהם ראשי מפלגות: אריה דרעי (ש"ס) יאיר לפיד (יש עתיד), אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו) ומנסור עבאס (רע"מ) – עברו על חוק החסינות כשנעדרו מעל המינימום המותר מישיבות המליאה. הדבר עשוי לגרור סנקציות וקנסות שיוטלו עליהם, במקרה שתוגש תלונה לוועדת האתיקה של הכנסת, כך חשף אתמול אתר התחקירים "שקוף".

שבוע הפעילות האחרון של כנס החורף במושב השני של הכנסת ה-25 נחתם בשבוע שעבר ולא יתקיימו עוד ישיבות מליאה. על פי החוק, על חברי הכנסת להגיע לפחות ל-66% מישיבות המליאה. דרעי נמצא בתחתית הרשימה, כשנכח רק ב-23% מהישיבות, עבאס הגיע ל-52% מהדיונים, לפיד ל-55% וליברמן ל-60%. "חבר כנסת החריג ביותר בכמות ההברזות הוא יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי. דרעי הגיע לכנסת רק ב-14 ימים מתוך 60 הימים בהם התקיימו ישיבות במליאה, כלומר ב-23% בלבד", נאמר בתחקיר.

חוק החסינות קובע כי על חברי כנסת שאינם שרים או סגנים, להשתתף בשני שליש לפחות מתוך הדיונים במליאה. יש לציין כי הרף המינימלי שנקבע, לוקח בחשבון את העובדה שהפרלמנט הישראלי עובד כשמונה חודשים בלבד בשנה, כשגם בהם המליאה מתכנסת רק בשלושה ימים בשבוע. הדבר נועד להותיר לנבחרי הציבור זמן לפעילות חוץ פרלמנטרית, כמו פעילות שטח מול אזרחים, חברי מפלגות, ארגונים וקבוצות.

במקרה של הכנס הנוכחי, הרף המינימלי הוא השתתפות ב-40 ימי המליאה, מתוך 60 שהתקיימו סך הכול. יש לציין כי מספר זה אף קטן מהרגיל, שכן צומצם בשל המלחמה. ליברמן ולפיד תירצו לאחרונה את ההיעדרויות המרובות שלהם בהיותם יושבי ראש מפלגה, הנתונים בעומס יתר. האמנם מדובר בתירוץ קביל? בדיקת "שקוף" מעלה כי מקביליהם מוכיחים שאין זה עניין גורף.

כך למשל, יו"ר חד"ש-תע"ל, ח"כ איימן עודה, ממוקם בנוכחות הכללית במושב בין 20 הראשונים בזמן השהות במשכן הכנסת. בדיקת הימים בהם נכח ח"כ עודה בכנסת מעלה כי נכח ב-50 מתוך 60 הימים הנדרשים בהם פעלה המליאה, כלומר ב-83% מהימים הנדרשים והרבה מעבר למינימום. אחריו ניתן למצוא את עמיתו לסיעה ויו"ר תע"ל, ח"כ אחמד טיבי שנכח ב-52 ישיבות נדרשות (87%), כשבדיקת ימי הנוכחות שלו מעלה שנכח גם בעוד ימים רבים שלא התקיימו בהם ישיבות מליאה אלא רק ישיבות ועדות כנסת. ח"כ טיבי הוא אחד מוותיקי המשכן ועדין פעיל בולט בוועדותיה ובמליאה. יצוין שעל פי תחקיר קודם שפורסם ב"שקוף" ח"כ עודה היה שיאן חברי הכנסת של האופוזיציה שנכחו במשכן, שבוע לפני שהכנסת יצאה לפגרה.

לתחקיר המלא: https://shakuf.co.il/50202

עוד בנושא: https://zoha.org.il/128543/