אלפים צעדו בהפגנת ה-1 במאי בנצרת: גינוי לממשלת הימין החדשה

אלפים רבים צעדו בצהריים (שבת) בהפגנת יום העובד הבינלאומי, ה-1 במאי, שנערכה בנצרת. פעילי חד"ש, מק"י ובנק"י מכל הארץ, ערבים ויהודים, לקחו חלק במצעד שהחל ברחוב תופיק זיאד, שליד הקניון, עבר דרך רחוב פאולוס השישי (הרחוב הראשי בעיר הצפונית) והסתיים בכיכר המעיין בה נערכה עצרת.

 

בין משתתפי ההפגנה יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), יתר חברי סיעת חד"ש בכנסת: עאידה תומא-סלימן, דב חנין, עבדאללה אבו-מערוף ויוסף ג'בארין. עוד הצטרף אל המפגינים חבר כנסת נוסף מהרשימה המשותפת: אוסמה סעדי (תע"ל), ראשי מרחבי ההסתדרות בעיר ובמשולש הדרומי, כמאל אבו אחמד וג'מיל אבו ראס; חברי כנסת לשעבר מוחמד ברכה וד"ר עפו אגבריה וחברות וחברים בהנהגות חד"ש ומק"י. בלטו בהפגנה: פעילי מק"י ותיקים מנצרת, ממשתתפי הפגנת ה-1 במאי 1958 בעיר – שכונתה "האינתיפאדה האדומה".

2015-05-02_185629

אלפים בהפגנה שנערכה היום, שבת, בצהריים במרכז נצרת (צילום: מחוז נצרת של מק"י)

 

בעצרת שנערכה בכיכר המעיין נאמו, בין היתר, מזכ"ל מק"י, מוחמד נפאע; יו"ר חד"ש, ח"כ לשעבר ברכה, חבר הוועד המרכזי של מק"י, ד"ר עופר כסיף ומזכ"ל בנק"י, אמג'ד שבייטה. הנחתה את עצרת: הדיל זעמי, פעילת בנק"י. המכנה המשותף של ראשי הקומוניסטים בנאומיהם היה גינוי ללא תקדים של ממשלת הימין ההולכת ומוקמת בראשות בנימין נתניהו. עוד נאמר בעצרת כי הממשלה החדשה "מבטיחה את המשך הכיבוש, האפליה והניצול". כמו כן, הובעה סולידריות במאבק נגד הריסת בתים של האזרחים הערבים ותמיכה במערכה של בני העדה האתיופית נגד האפליה ואלימות המשטרה.

 

יצוין שמאות רבות, רובם צעירות וצעירים, הפגינו אתמול (שישי) בצהריים במרכז תל-אביב לציון האחד במאי. בהפגנה שיצאה מכיכר רבין לקחו חלק בין השאר  יהודים וערבים מחד"ש, מק"י ובנק"י,  ארגון "כוח לעובדים", מרצ, מאבק סוציאליסטי, אוהדי "הפועל" ארגוני מבקשי המקלט ואחרים. בין המפגינים שלושה מנהיגים מהמפלגה הקומוניסטית: חברי הכנסת תומא-סלימן וחנין וחברת הכנסת לשעבר תמר גוז'נסקי. ההפגנה צעדה תחת הכותרת "למען חופש השביתה, ו"זה אנחנו או ההון" ומארגניה קראו לבטל את כוונת ממשלת הימין החדשה להגביל את חופש השביתה ואת זכות ההתארגנות של העובדים בחברות הממשלתיות, שעלתה בימים האחרונים במו"מ הקואליציוני.
בתום ההפגנה נערכה עצרת בכיכר הסינמטק. מהמארגנים נמסר: "בצעדת האחד במאי השנה לא רק נקרא לשפר את זכויות העובדים, להעלות את שכר המינימום ל-30 שקלים לשעה ולהחזיר את אוצרות הטבע לידי הציבור, אלא גם נמחה באופן ישיר נגד התכנית המסוכנת של ראש הממשלה לחסל את העבודה המאורגנת. החוק שמקדם נתניהו, 'חוק בוררות חובה', הוא יריקה בפני ציבור העובדים".

 

עוד עמדו הדוברים הרבים בעצרת "על הזכות לחיות בדירה שאותה נוכל לשכור או בדיור ציבורי זמין והולם, על הזכות לחיות עם משכורות שיוכלו באמת להספיק לחיים הוגנים, על הזכות לחיות כעובדים ישירים ולא כעובדי קבלן, על הזכות לחיות בשלום, יהודים וערבים ביחד, בלי כיבוש, בלי גזענות ובלי אלימות ועל הזכות לחיות במדינה שלא מאפשרת לטייקונים לשדוד את אוצרות הטבע של כולנו". בין הנואמים בעצרת: ינון ג'יבלי ומוראד עטון, חברי ועד נהגי האוטובוסים בארגון "כוח לעובדים"; הזמרת איה כורם, מובילת מאבק זכויות האמנים במוזיקה; מלי אלפסי, ממובילות המאבק של שכונת גבעת עמל בת"א נגד הריסות הבתים; פאדי מסאמרה, מנכ"ל מועצת הכפרים הבלתי מוכרים בנגב וממובילי המאבק להכרה בכפרים; חנוך לבנה, יו"ר ועד העובדים של הבנק הבינלאומי והראפר ריף-ראף, פעיל במאבק סוציאליסטי. הנחה את העצרת: אלון-לי גרין, חבר הוועד המרכזי של מק"י.