אלפים הפגינו בדימונה בסולידריות עם עובדי כי"ל השובתים: 'ביבי הביתה'

הרשויות בדימונה, בירוחם ובערד שבתו היום (ראשון) במחאה על הליך הפיטורים הנרחב בדרום, ובמקביל נערכה הבוקר הפגנת ענק לאות הזדהות עם עובדי הקונצרן המופרט כי"ל השובתים. כ-2,000 מתושבי הדרום, לרבות חברי כנסת, מאות עובדי כי"ל ותלמידי תיכון רבים, לקחו חלק במחאה. המפגינים חסמו את הכניסה לדימונה מבאר שבע דרך כביש 25 ואת היציאה מהעיר לכיוון אילת.

2015-05-17_200744

יום המאבק נפתח בשעה 8:00 הבוקר, כשראש העיר דימונה, בני ביטון, הגיע יחד עם בכירי העירייה לבתי הספר כדי להעביר לתלמידים שיעור על זכות השביתה בדמוקרטיה. כמו כן, נפתח בעיר חמ"ל מיוחד, שבו צפויים להתקבל עדכונים מהפגישה בין יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, לבין יו"ר דירקטוריון כיל, ניר גלעד. זאת, אחרי שפגישתם אמש הסתיימה ללא הסכמות.

ביטון, איש הליכוד, אמר לקהל הרב שהתאסף במרכז העיר: "מה שאמרתי לראש הממשלה אתמול בחצות ול[שר האוצר משה] כחלון ולכל השרים של מדינת ישראל הוא שעם כל הכבוד תושבי דימונה והנגב יותר חשובים לי מהמפלגות. אנחנו באנו להזדהות עם עובדי כי"ל. העיר הזאת היא סמל והיא מאוחדת. המטרה שלנו היא לאחד את השורות ביחד. המטרה שלנו היא לחזק את כיל".

יו"ר ועד עובדי מפעלי ים המלח, ארמונד לנקרי, הכריז אל מול אלפי המפגינים כי הוא פורש מחברותו בליכוד." קשה לי לתמוך במפלגה שלא רואה את הנגב כחלק ממדינת ישראל. קשה לי לתמוך במפלגה שלא מעניין אותה אוצרות הטבע של המדינה. לכן, אני מתכוון לעזוב את הליכוד", הצהיר. בהמשך דבריו פנה ישירות לראש הממשלה, בנימין נתניהו. "נכס כלכלי של המדינה מוברח לחו"ל ואתה שותק", אמר. "ראש הממשלה, אני מבקש שתחליט מה יותר חשוב לך, תושבי מדינת ישראל או עידן עופר. במהלך מערכת הבחירות האחרונה נופפת בזה שרק אתה תגן על נכסי המדינה ולא תמכור אותם בזול לפלסטינים, אבל אתה מחלק בחינם נכסים של המדינה לעידן עופר. בינתיים לא ראינו שום מעורבות מצדך מאז הבחירות. אנחנו רוצים לראות מעשים ולא רק דיבורים". כשרצה לנאום ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) הוא התקבל בשריקות בוז רמות של המפגינים ובקריאות: "ביבי הביתה". "ביבי יפתור את הבעיה הזו" אמר בקושי רב.

גם ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת) הגיע לדימונה כדי להפגין יחד עם העובדים ותושבי העיר. לדבריו "הגעתי לדימונה להצטרף למאות העובדים המפגינים כאן במחאה על כוונת חברת כי"ל, מהמעסיקים הגדולים באזור הדרום, לפטר עובדים ממפעל תרכובות ברום וממפעלי ים המלח. משפחה אחת, קומץ של בעלי הון, מחזיקים בידיהם את גורל הדרום ופרנסת תושביו. המדינה הייתה צריכה להתערב מזמן כדי למנוע את הפיטורים באמצעות הכלים שבידיה, אבל ממשלת ביבי-בנט לא התעניינה ולא מתעניינת בעוד כמה מאות משפחות שיכנסו למעגל האבטלה והעוני".

ח"כ חנין הדגיש ש"חברת כי"ל עושה שימוש ציני במשבר התעסוקה החריף בדרום. הם משתמשים בעובדים כבני ערובה לקבלת אישור למכרה פוספטים מזהם ומיותר בערד ועל מנת לקבל שוב, בנזיד עדשים, את השליטה בים המלח לעשרות השנים הבאות. בסיבוב הזה אסור להיכנע להם. פיתוח תעסוקה בנגב לא עובר דרך מכירת חיסול של משאבי הטבע שלנו וגם לא דרך סיכון".