אירוע השקה לתרגום 'ביקורת הכלכלה המדינית' מאת קרל מרקס יתקיים הערב בגדה השמאלית

אירוע השקה לספר "ביקורת הכלכלה המדינית: מבוא והקדמה" מאת קרל מרקס יתקיים הערב (רביעי) בשעה 20:00 בגדה השמאלית, רחוב אחד העם 70, תל-אביב. הספר פורסם באחרונה, לראשונה בעברית, בהוצאת מאגנס בתרגומו של ד"ר טל מאיר גלעדי.

באירוע ישתתפו ד"ר אילת מעוז, ד"ר מתן קמינר, ד"ר נווה פרומר, המחנך רענן שמש-פורשנר והמתרגם. לדברי ד"ר טל מאיר גלעדי, "מקובל לטעון כי המרקסיזם הוא פילוסופיה, אך קרל מרקס הפסיק לכתוב חיבורים פילוסופיים לפני שהגיע לגיל שלושים. בבגרותו כתב ספרי כלכלה, חיבורים בהיסטוריה ובסוציולוגיה וכמובן גם כתבים פוליטיים. ואולם, קשה למצוא בכתבי מרקס הבוגר חיבורים שהוקדשו במיוחד לפילוסופיה. יוצאים מן הכלל בהקשר זה הם המבוא וההקדמה לביקורת הכלכלה המדינית".

המבוא לביקורת הכלכלה המדינית שנכתב ב-1857, נגנז ולא ראה אור בחייו של מרקס. הוא שרד רק כטיוטה, אך נותר ניסיונו היחיד של מרקס לנסח באופן שיטתי את הנחות היסוד הפילוסופיות לעיסוקו בכלכלה, בהיסטוריה ובסוציולוגיה. זהו תרגומו הראשון של חיבור זה לעברית. ההקדמה לביקורת הכלכלה המדינית, שראתה אור ב-1859, מכילה דיון פילוסופי משלים ביחסים בין הכלכלה לבין הפוליטיקה וחיי הרוח. זהו הדיון המפורסם, המכיל את המשפט שהפך מאז לסיסמת המטריאליזם של מרקס: "לא תודעת בני האדם קובעת את הווייתם, אלא להפך – הווייתם החברתית היא שקובעת את תודעתם".

 

האירוע בפייסבוק

 

עוד בנושא:

לראשונה פורסם בעברית המבוא לביקורת הכלכלה המדינית מאת קרל מרקס