אוקראינה עלולה להיקלע לחדלות פירעון; אסרה פעילותה של המפלגה הקומוניסטית

אוקראינה המשיכה בסוף השבוע את המשא ומתן עם נושיה, שהחל בשבוע שעבר, בניסיון להגיע להסדר בנוגע להחזר החוב שלה. אם הדיונים ייכשלו, המדינה שבמזרח אירופה צפויה להיכנס לחדלות פירעון כבר בימים הקרובים — כך דיווח העיתון "הפייננשל טיימס". לדברי העיתון "אוקראינה זוכה מן ההפקר, משום שחלק מנושיה צפויים להגיע עם עמדה מרוככת לאחר שניהלו במשך כשלושה חודשים דיונים לוחמניים על החוב היווני. ואולם למרות זאת, ולמרות האווירה החיובית — בשיחות שהתקיימו בשבוע שעבר בוושינגטון, הצדדים לא הצליחו להגיע להסכמות על תספורת ופריסת החוב".

2015-07-25_193336

מנהיג הקומוניסטים באוקראינה, פטרו סימוננקו, באירוע לזכר חללי הצבא האדום במהלך המלחמה נגד הנאצים שנערך השנה (צילום: אוניאן)

כלכלתה של אוקראינה נפגעה קשות לאחר פלישת רוסיה לחצי האי קרים ופרוץ הלחימה במזרח המדינה, בעיקר כתוצאה מירידה חדה בסחר עם רוסיה — שותפת הסחר הראשית שלה; ובעקבות המדיניות הניאו-ליברלית הקיצונית הננקטת על ידי ממשלת ההון שבקייב. האינפלציה השנתית באוקראינה הגיעה ל־60%, ואילו שכר המינימום הגיע בפברואר לשפל של 43 דולר לחודש — נמוך יותר ממדינות באסיה או אפריקה כמו בנגלדש וגאנה.

דווקא בעיתוי זה, הודיעה הממשלה על איסור פעילותן של שלושת המפלגות הקומוניסטיות הפועלות באוקראינה ואף נאסר אליהן להשתתף בבחירות הקרובות. על כך מסר יו"ר המועצה לביטחון והגנה, אלכסנדר טורצ'ינוב, במסיבת עיתונאים שנערכה אתמול (שישי) בקייב. לדבריו "הצעד ננקט בהתאם להחלטות הראדה (הפרלמנט)". בתשובה לשאלות העיתונאים הוסיף כי "הביצוע של הצו הוא מיידי". על פי הצו הוצאו מחוץ לחוק המפלגה הקומוניסטית של אוקראינה, מפלגת ההתחדשות הקומוניסטית והמפלגה הקומוניסטית של העובדים והאיכרים של אוקראינה. יצוין שמזכ"ל המפלגה הקומוניסטית, פטרו סימוננקו, הגיב לצו ומסר כי מפלגתו תמשיך לפועל למרות האיסור ואף תשתתף בבחירות הקרובות.

השבוע החליטה מועצת עיריית קייב להקים בעיר מוזיאון המוקדש ל"תקופת הכיבוש הסובייטי", ולסלק מהעיר את כל לוחות ההנצחה והפסלים בהם מונצחים "אנשים שהיו שותפים לפשעי הכיבוש הסובייטי" באוקראינה. על פי ההצעה, תקופת הכיבוש הסובייטי באוקראינה תוגדר מסיום מלחמת העולם השנייה ב-1945 ועד להתפרקות ברית המועצות בתחילת 1992. נציגת מפלגת "באטוקובשינה" הימנית-קיצונית במועצת עיריית קייב הודיעה כי בקרוב יוחלט היכן למקם בבירה האוקראינית את מוזיאון "הכיבוש הסובייטי" וכרגע נבחנות מספר חלופות בעניין. במצע של מפלגת באטקובשינה נטען כי יש לנתק את כל הקשרים בין אוקראינה לרוסיה, שכן מטרתו של הקרמלין הוא להשתלט על אוקראינה ולמנוע ממנה את ההתקרבות לגוש המערבי.