אדם טבע ודין: הופחתו שוב יעדי האיסוף של תאגיד המחזור

 

ועדת הכלכלה אישרה את בקשת השר להגנת הסביבה להפחית את יעדי האיסוף של תאגיד המחזור מ-85%, הקבועים בחוק, ל-66% בלבד. המשמעות היא שבשנת 2008 לבדה לא נאספו כ- 110 מליון מיכלי משקה שהיו צריכים להיאסף ולעבור למחזור,
כ- 27 מליון שקל שנגבו כפיקדונות לא הושבו לציבור וקנסות בגובה של כ- 55 מליון שקל לא ישולמו בחזרה לציבור, עם הורדה חוזרת של יעדי האיסוף בדיעבד.
 
עו"ד ציפי איסר-איציק, מנכ"ל אדם טבע ודין הגיבה ואמרה: "לצערנו, עושה לעצמו השר להגנת הסביבה מנהג של קבע, החוזר על עצמו מדי שנה בשנה לקראת סיומו של חודש דצמבר, זו הפעם השישית מאז נחקק החוק, ובהתעלם לחלוטין מהוראות יעדי האיסוף והמחזור שקבעה הכנסת במפורש בחוק, ומאשר בדיעבד את היקף האיסוף והמחזור, כפי שבוצע בפועל על ידי תאגיד האיסוף באותה שנה. לדאבוננו, בוחרת ועדת הכלכלה לשמש חותמת גומי על חשבון האינטרס הציבורי "        

גלעד אוסטרובסקי מהמחלקה המדעית באדם טבע ודין הוסיף כי ההליך שבו רשאי השר, באישור ועדת הכלכלה, להפחית את יעדי האיסוף של אותה שנה בדיעבד, הינו אחד מן הרעות החולות מהן סובל חוק הפיקדון, אשר מקשה על השגת המטרות המונחות בבסיסו ופוגע ביכולתו של הציבור לקבל חזרה את דמי הפיקדון ששילם ועל כן, מחייב את תיקונו. "מיום לידתו של החוק, מופחתים מדי שנה יעדי האיסוף, והכספים שאמורים היו להיות מושקעים בשיפור יישומו של החוק, בין השאר, בהרחבת הנגישות של הציבור לנקודות להחזרת הבקבוקים, עוברים בפועל לכיסו של התאגיד. קנסות שהיו אמורים להיות משולמים ע"י התאגיד נוכח אי עמידתו ביעד האיסוף לא משולמים על ידו עקב הורדה הרטרואקטיבית של יעד האיסוף."

 
אוסטרובסקי אומר כי התנהלות זו של הורדות חוזרות ונשנות של יעד האיסוף גורם לנזק סביבתי גדול. "מראשית דרכו של חוק הפיקדון כ- 620 מליון מיכלי משקה שהיו צריכים להיות ממוחזרים, מצאו את דרכם למטמנות תוך גרימת נזקים סביבתיים. וקנסות מצטברים בסך של כ- 310 מליון ₪ לא שולמו ונשארו בכיסי התאגיד.  
 
באדם טבע ודין שוללים טענה מרכזית אותה מעלים השר והתאגיד על מנת להצדיק את בקשת ההפחתה, כי עמידה ביעדי האיסוף הקבועים בחוק תביא את התאגיד לגרעון ואומרים כי גם אם טענה זו הינה נכונה, הרי שהדאגה למצבו הכספי של התאגיד על חשבון הדאגה לאיכות הסביבה של תושבי ישראל אינה מתקבלת על הדעת. "אנו סבורים כי חברות המשקאות הגדולות בישראל, שהן בעליהם של התאגיד, הן שצריכות היו להשקיע כספים לצורך המשך פעילותו ולצורך עמידתו ביעדי האיסוף – ובכל מקרה ודאי שזה עדיף לאין ערוך על פני הפגיעה המתמשכת באזרחים שאינם מקבלים בחזרה את דמי הפיקדון ובפגיעה באיכות הסביבה בישראל."
 
יצוין כי בימים אלה מתנהל התדיינות בפני בית הדין להגבלים עסקיים שמטרתה להפסיק את המונופול לו זוכה התאגיד בתחום מחזור מיכלי המשקה. עו"ד מתן גרפינקל מאדם טבע ודין ציין כי הוא מקווה שבית הדין יאלץ את הממשלה להפסיק את החידלון המתמשך בעניין הפגיעה באינטרס הציבורי ובכספו.