מרצים דורשים לבטל השעיית פעילי חד"ש באוניברסיטת חיפה; קו סיוע לסטודנטים ערבים

קבוצה של מרצים פנתה אתמול (שני) אל פרופ' גור אלרואי, רקטור אוניברסיטת חיפה, בעקבות השעייתם של סטודנטים פעילי חד"ש ללא הליך משמעתי תקין. הם דורשים לבטל מיידית את הצעד המשמעתי. במכתבם המרצים כתבו "שמענו שמספר סטודנטים וסטודנטיות קיבלו ממך הודעה שהם מושעים מהאוניברסיטה, וחלקם אף נדרש לפנות את חדרם במעונות, בשל פרסומים שלהם לכאורה ברשתות החברתיות. אנו סבורים שאין לך סמכות להשעות סטודנטים, ושהחלטה כזו מפרה את התקנונים של האוניברסיטה ופוגעת בזכויות אזרח ובזכויות סטודנטים המוקנות להם הן על פי משפט המדינה והן על פי תקנון משמעת האוניברסיטה".

לדבריהם, "לא ברור כלל אלו סעיפים אתה סבור שהסטודנטים המושעים הפרו, ואיזה הליך של בירור עובדות הספקת להפעיל בזמן הקצר עד לנקיטה בפעולה החריפה של השעיה וגירוש מהמעונות, כאשר ככל הידוע לנו, הסטודנטים שהושעו לא קיבלו אפילו זכות להשמיע את גרסתם".

כאמור, המרצים קראו לבטל מידית את ההשעיה ואת הגירוש של סטודנטים מהמעונות. "בכל מקרה בו מתעורר חשש להפרת תקנון המשמעת יש לפעול על פי החוק ותקנוני האוניברסיטה באופן שוויוני ותוך מתן משקל ראוי לשיקולים של חופש ביטוי וזכויות אדם ואזרח. בשעה שהחברה הישראלית נאבקת על שמירת שלטון חוק והפרדת הרשויות, אנו מקווים שתדע לשמור על עליונות החוק גם באוניברסיטת חיפה", הדגישו. בין הפונים אל הרקטור הפרופסורים זהר אביתר, איילת בן-ישי, אסעד גאנם, אבנר גלעדי, מאיר חמו, יובל יונאי, תמר כתריאל, מיכה לשם, עמליה סער, אברהם עוז, קובי פתר (פטרזיל), סנדי קדר וזהר שגב.

גם אקדמיה לשוויון, ארגון של כ-800 מרצים יהודים וערבים המחויבים לשוויון, זכויות וסולידריות בכל המוסדות להשכלה גבוהה שיגר מכתב לפרופ' אלרואי. במכתב נאמר "על פי איזו סמכות הושעתה הסטודנטית באופן מיידי כאשר טרם הואשמה בעבירת משמעת וטרם נשמע עניינה בפני ועדת משמעת? האם נבחנה האפשרות לאפשר לסטודנטית להציג את טענותיה בטרם ההשעיה? מהי ההתבטאות שבה מדובר, ועל איזו עבירה בתקנון האוניברסיטה מתבססות הטענות כנגד הסטודנטית? לא מצאנו בתקנון עבירה רלוונטית. מהיכן קיבלה האוניברסיטה את המידע על הפרסום ברשתות החברתיות ולכמה סטודנטים נשלחו הודעות דומות?".

"בתקופות מתיחות קודמות למדנו כי סטודנטים ערבים הפכו מטרה להסתה ולהאשמות שבמקרים רבים התבררו כחסרות בסיס עם שוך הסערה. נדגיש כי גם אם ועדת משמעת שתכונס בעתיד תמצא שלא נפל פגם בהתנהגותה של הסטודנטית, או שהתנהגות זו לא הצדיקה השעיה מלימודים, השעיה מיידית כזו גורמת נזק שלא יירפא לסטודנטית, לסביבת הלימודים באוניברסיטה, ולזכויות המוגנות במשטר דמוקרטי", הדגישו.

יצוין שפעילי אקדמיה לשוויון הקימו מערך תמיכה לסטודנטים ערבים-פלסטינים בכל האוניברסיטאות והמכללות בכל היבט הקשור למצב הנוכחי, החל מעניינים הקשורים לביטחון האישי ועד לפניות אקדמיות.

ניתן לפנות בעברית או ערבית למערך התמיכה של אקדמיה לשווין באמצעות הטלפון:

079-6106559