ח"כ ג'בארין: את חוק הלאום אין לתקן – צריך לזרוק לפח האשפה של ההיסטוריה

מליאת הכנסת דחתה היום (רביעי), ברוב של 53 מתנגדים לעומת 21 תומכים, את ההצעה לתיקון חוק הלאום. בכירי כחול לבן, בהם גנץ, אשכנזי, ניסנקורן, הנדל, חיימוביץ' ועוד – נעדרו מההצבעה. עם זאת, לפחות שישה ח"כים מהמפלגה הצביעו נגד בהתאם למשמעת הקואליציונית של ממשלת הימין. ח"כ ע'דיר כמאל מריח, שפרשה מכחול לבן לפני הצטרפותה לממשלת נתניהו בין היתר בגלל הסירוב של גנץ להתחייב לשנות את החוק, הזכירה ליו"ר כחול לבן במהלך דברי ההסבר להצעה, את המפגש שלו עם הערבים-דרוזים מחוץ לביתו ואת הבטחתו לתקן את החוק.

לפי ההצעה, יש להוסיף את הזכות לשוויון לחוק, לקבוע כי לשפה הערבית יוקנה מעמד של שפה רשמית שנייה בישראל, וכן להבהיר שפיתוח ההתיישבות היהודית בהתאם לחוק היסוד – יעשה לטובת כל תושבי המדינה. ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש) הסביר את התנגדות הרשימה המשותפת להצעה, והסביר כי "'התיקון" של ח"כ מריח, לא מערער על הנחות היסוד שבחוק ועל תפישת העליונות שלו, ואף מקבע את המעמד הנחות של השפה הערבית". לדבריו, "את חוק הלאום צריך לזרוק לפח האשפה של ההיסטוריה. 'קוסמטיקה' לא תנקה את העוול וההדרה שמעולל החוק הזה לאזרחים הערבים ואת ההיררכיה שהוא יוצר."

השר המקשר בין הממשלה לכנסת ח"כ דוד אמסלם (הליכוד) הגיב בשם הממשלה שהתנגדה להצעה לתקן את חוק הלאום. אמסלם פנה לח"כ כמאל ומריח ושאל "מה הטריגר לחוק הלאום?. בגלל שהשמאל יכול לבטל את חוק השבות. לכן אנחנו חוקקנו את חוק הלאום באופן מיוחד. זאת מדינת היהודים ואנחנו גאים בה וכך היא תישאר".