על מצב הפליטות הסוריות בירדן

לאחרונה (2.11) התקיים בעמאן, בירת ירדן, כנס בינלאומי של ארגוני נשים מארצות ערב, בו השתתפו נציגות אשר ייצגו קרוב לעשרים ארגונים. הכנס עסק במצבן של נשים סוריות, אשר נמלטו מהמדינה בגלל מלחמת האזרחים המתחוללת בה, וחיות כיום בתור פליטות בארצות השכנות, תוך היותן חשופות להפרת זכויות אדם. שוחחנו עם עאידה תומא-סלימאן, מנכ"לית עמותת "נשים נגד אלימות", חברת הלשכה הפוליטית של מק"י, אשר הייתה אחת מהמארגנות המרכזיות של הכנס.

 

פליטה סורית בדרום טורקיה (צילום: האו"ם)

 

מי היו הארגונים שהשתתפו בכנס?

הכנס אורגן במשותף על-ידי שתי רשתות של ארגונים פמיניסטיים מהעולם הערבי, "סלמא" ו"עאישה". עמותת "נשים נגד אלימות" היא הגוף המתאם של רשת "סלמא", הכוללת ארגונים משמונה מדינות ערב. כנס עצמו השתתפו נשים מישראל, מפלסטין, מתימן, מסוריה, מירדן, מאלג'יריה, ממרוקו, מלבנון, ממצרים ומתוניסיה. כל ארגוני הנשים שהשתתפו בכנס פועלים בנושא מעמדן של הנשים הערביות ומידת השתתפותן במרחב הציבורי. המטרה היא גם לראות עד כמה נשים מעורבות בקידום תהליכי השינוי שעוברים על העולם הערבי – תהליכים שביסודם התביעה לדמוקרטיה – וכן לזהות ולמנוע פגיעה בזכויותיהם, במסגרת תהליכים השינוי האלה

 

כיצד ומדוע אורגן כנס זה?

באוקטובר 2011 התקיים כנס בינלאומי ראשון של ארגוני נשים ערביות, אשר דן בשינויים בעולם הערבי ובמצבן של הנשים. בעקבות הצלחת הכנס, הביעו המשתתפות רצון להמשיך ולעסוק בתהליכים אלה. בעקבות פרסומים שונים שהיו, על הפרות זכויות אדם מהן סובלות הפליטות הסוריות, החיות כיום במחנות פליטים בירדן, בלבנון ובטורקיה, החלטנו לקיים כנס בירדן, שיוקדש לנושא הזה. כשלב מקדים לארגון הכנס עצמו, חלקנו ביקרנו במחנות הפליטים – ביניהם במחנה אל-זעטרה בירדן – ונתקלנו שם בדיווחים אודות מקרים רבים של פגיעה בזכויותיהן של נערות ושל נשים: חיתון ילדות תמורת כסף, סחר בנשים למטרות זנות, ניצול ופגיעה מינית, אלימות, ועוד.

 

באילו צעדים מעשיים הוחלט לנקוט?

נושיט סיוע פרטני ותמיכה נפשית לנשים במחנות הפליטים, במיוחד בירדן ובלבנון. נתעד את כל ההפרות, ונפעיל לחץ – הן על המדינות בהן מצויות כיום הפליטים, והן על המוסדות הבינלאומיים, דוגמת האו"ם והליגה הערבית. יש להבטיח את שינוי המצב הקיים, והגנה על זכויותיהן של הנשים הפליטות מסוריה.

 

מה עמדתם של הארגונים הפמיניסטיים מסוריה, אודות המצב בארצן?

לנשים הסוריות שהשתתפו בכנס – ולא רק להן – היה ברור כי מלחמת האזרחים בסוריה חדלה להיות עניין מקומי או פנימי, וכיום זו זירת מאבק לאינטרסים השוכנים מעבר למדינה. כפי שהגדירה זאת אחת הנשים הסוריות שהשתתפו בכנס: "האדמה הסורית הפכה למקום שבו מתנגשים כל הכוחות באזור, ותפקיד של ההתערבות האימפריאליסטית הזרה הוא ברור". בין משתתפות הכנס שררה הסכמה, כי זו זכותו של העם הסורי להחליט לבדו אודות העתיד שלו ואודות הדרכים בהם יקום משטר דמוקרטי בסוריה. כולן – ובמיוחד הנשים הסוריות – הדגישו את העובדה כי פתרון המשבר חייב להיעשות באמצעים פוליטיים ובדרכי שלום, ולא באמצעים צבאיים. רק כך ניתן יהיה לבסס שלטון דמוקרטי, המבטיח צדק חברתי וזכויות אדם.

 

א"ו

הראיון עם עאידה תומאסלימאן פורסם בגיליון "זו הדרך" האחרון:

http://maki.org.il/he/http://maki.org.il/images/stories/zo/2011/zoohaderech.pdf