למה בחברת נמלי ישראל מתעקשים לקבל קרקע בקישון?

מאת אביב לביא. המאמר פורסם ב"מעריב".

 

רגע ההכרעה בקישון מתקרב. מחר (ה') בשעת בוקר מוקדמת אמורה להתכנס הוועדה שמונתה לפסוק במחלוקת בין רשות נחל הקישון לחברת נמלי ישראל (חנ"י), שנאבקות על קרקעות שנמצאות בסמוך לגדת הנחל. חנ"י מייעדת את השטח לשמש כעורף הנמל העתידי ולהציב מכולות על פני לפחות 95 דונם – המרוחקים 30 מטר מקו המים. רשות הקישון, מצידה, רואה בשטח השנוי במחלוקת חלק מהפארק המטרופוליני שעתיד לקום לאורך תוואי הנחל.

ערב ההחלטה הגיע לידי "מעריב עסקים" מסמך השופך אור מעניין על המחלוקת ועל העמדה הנחרצת שנוקטת חנ"י בנוגע לקרקעות המריבה. מדובר בעבודה רחבת היקף שהכין האדריכל והמתכנן הבכיר עמוס ברנדייס עבור חברת נמלי ישראל, במסגרתה בחן 11 חלופות באזור נמל חיפה שיכולות לשמש כשטח עורף עבור הנמל. למרבה ההפתעה, בטבלה המסכמת שהגיש ברנדייס לראשי חנ"י, השטח שליד הקישון מדורג רק במקום השישי מבחינת הניקוד הכולל מתוך 11 החלופות שנבחנו. במילים אחרות: באזור הנמל יש מספר שטחים שמתאימים יותר לצרכים של עורף הנמל מאשר גדת הקישון, ובכל זאת חנ"י מתעקשת לדבוק בקרקעות הסמוכות לנחל.

החלופה הטובה ביותר עבור הנמל, על פי הדוח, היא שטח מסוף המכולות העורפי, שמכונה גם "אוברסיז קומרס". השטח הסמוך לקישון, כאמור, דורג רק במקום השישי בניקוד המשוקלל, עם 145 נקודות לעומת 154 נקודות למסוף המכולות.

"זה מה שיש לנו"

ממצאי הדוח של ברנדייס מחזקים את עמדת ארגוני הסביבה, שהקימו מטה מאבק לטובת הקישון אותו מובילה החברה להגנת הטבע. אלה טוענים כי באזור הנמל יש שטחים חלופיים רבים שיכולים לשרת היטב את הנמל ולענות על הצורך שלו להתרחב, מבלי לפגוע בנכס טבע נדיר כמו הקישון המשתקם.

מדוע, אם כך, בוחרת חנ"י להתעמת עם רשות נחל הקישון וארגוני הסביבה ומתעקשת להפוך את גדת הנחל למחסן מכולות? ההסבר, כנראה, טמון בעובדה שהשטח הזה נמצא בבעלותה (אלא אם כן הוועדה המיוחדת תחליט אחרת), בעוד השטחים האחרים נמצאים בחזקת הצבא, המדינה, העירייה, או גורמים פרטיים שלא ימהרו לוותר עליהם. "בחנ"י", אומר גורם המעורב בנושא, "החליטו ללכת על האופציה הקלה והנגישה – למרות שאפילו מבחינתם יש כמה חלופות טובות יותר".

חיזוק לדברים האלה, גם אם לא בצורה מפורשת, נתן השבוע מנכ"ל חנ"י, שלמה בריימן, שבמפגש עם עיתונאים הצהיר כי ישמח לקבל ממנהל מקרקעי ישראל הצעות לחילופי שטחים. לדבריו אם חנ"י תקבל קרקע שמתאימה לצרכיה, היא תהיה מוכנה לוותר על כמה מאות דונמים בקישון, שיעברו לתחומי הפארק העתידי.

בריימן, שהציג את תוכניות הפיתוח של נמל חיפה עד 2030, אמר שפעילות הנמל מתרחבת בכ-7% מדי שנה ולכן כמעט מכפילה את עצמה בכל עשור. כדי לעמוד בקצב הפעילות המסחרית צריך להקים מסוף מכולות חדש מדי 8 – 10 שנים , וכל הרחבה מחייבת הכנת שטחים לוגיסטיים בעורף הנמל. בריימן מסר בתגובה: "נכון שפארק הקישון הוא לא המקום הטוב ביותר עבורנו מבחינת הצרכים של עורף הנמל, אבל אנחנו נלחמים עליו כי זה מה שיש לנו".