2,000 נעצרו בשבוע האחרון: שוב הפגנות נגד א-סיסי ברחבי מצרים

שבוע לאחר פרוץ המחאות נגד משטרו של הרודן עבד אלפתאח אסיסי, יצאו גם אמש (שישי) אזרחים להפגין בשל המצב הכלכלי הקשה והשחיתות של ראשי הממשל. הרשויות נערכו בכוחות מתוגברים ופיזרו כאלף מפגינים בקהיר, תוך שימוש בגז מדמיע. עוד הם חסמו את הכניסות לכיכר תחריר שבמרכז הבירה.

מפגינים נגד אסיסי, אמש, באחת משכונות קהיר (צילום מהרשתות החברתיות)

לפי מה שפורסם ברשתות החברתיות המצריות כאלף מפגינים התאספו בשכונת ג'זירת אלווראק וצעקו "אסיסי הביתה". השוטרים הגיבו בירי של גז מדמיע והצליחו לפזרם. גורמי ביטחון במצרים אמרו לסוכנות רויטרס כי גם בעיר קוס שבדרום המדינה ניסו תושבים להתאסף לצורך הפגנות, אך פוזרו במהרה.

לצד הגברת נוכחותם ברחובות, כוחות הביטחון החלו אזרחים רבים החשודים בעיני השלטון בארגון ההפגנות, בהם עיתונאים, פעילי זכויות אדם ועורכי דין. משמר זכויות האדם מסר כי קרוב ל-2,000 בני אדם נעצרו בשבוע האחרון, במה שמסתמן כענישה הגדולה ביותר מאז 2013.

הפגנות פרצו לראשונה ביום שישי האחרון ברחבי מצרים, כולל בבירה קהיר, נגד הגנרל אסיסי. אלה המחאות הגדולות שפרצו נגד השליט שמנהיג יד ברזל נגד מתנגדיו מאז עלה לשלטון בהפיכה צבאית ב-2013. המחאה, שאורגנה ברשתות החברתיות, הוצתה בעקבות פרסומים של איש עסקים גולה על שחיתות בשורות השלטון והצבא, שמחזיק בסמכויות רבות תחת הנהגתו של אסיסי. ב"אל אתיחאד" נמסר כי ההפגנות נערכו בערים קהיר, אלכסנדריה, סואץ ובעיר התעשייתית מאחלה אלקוברה, צפונית לבירה.

עוד עולה מהסרטונים שהועלו על ידי המוחים לרשתות החברתיות, שהפגנות התקיימו בכיכר תחריר, מוקד ההתקוממות העממית נגד הנשיא חוסני מובארק ב-2011. עוד דווח על כך שכמה מפגינים נעצרו על ידי כוחות הביטחון. הם קראו בין היתר את הסיסמה "העם רוצה להפיל את המשטר", ששימשה מפגינים בכל מדינות ערב בשנים האחרונות, ו"לך סיסי, לך".