תערוכת צילומים תפתח בתל-אביב: 52 שנות כיבוש – 52 שוברי שתיקה

במשך כעשור ליווה הצלם קיקה קירשנבאום חיילים שמסרו עדות ל"שוברים שתיקה". קירשנבאום, צלם עיתונות נחשב העובד עבור גדולי העיתונים בעולם, צילם דיוקנאות של חיילים שהשתתפו ב"עופרת יצוקה" וב"צוק איתן", ב"שובו אחים" ובפשיטות לילות על בתי הפלסטינים בגדה.

שוברי השתיקה עמדו לפני המצלמה שלו בפנים חשופות, ללא מעטה האנונימיות שנועד להגן עליהם. התוצאה היא סדרה של 52 צילומי דיוקן של חיילים לשעבר, ישראלים שנשלחו לתחזק את כיבוש השטחים הפלסטיניים, מלווים ב-52 עדויות המתארות כיצד נראית שליטה זו.

התערוכה שאצר גיורא לשם ובה 52 הדיוקנאות תפתח ביום חמישי, 14 בנובמבר, בשעה  19:30 ברחוב רבנו חננאל 5, תל-אביב יפו. התערוכה תוצג עד ה-5 בדצמבר. לקראת פתיחת התערוכה מסר מנכ"ל שוברים שתיקה, אבנר גבריהו, "אם הייתם שואלים אותי לפני עשר שנים, לא הייתי מדמיין שאתרגש כל כך להזמין אנשים לתערוכה. אבל אני מתרגש. התערוכה של קיקה קירשנבאום מציגה אנשים שאני מכיר, שעבדתי או התנדבתי איתם וראיתים גדלים ומשתנים בעשור האחרון. היא מציגה גם אנשים שלא פגשתי, עדים שהסכימו להיחשף. וגם אני שם, צעיר בכמה שנים. לכל אחד צילום דיוקן וטקסט – הסיבה לעדותו".

"תערוכה זו, עבורי, היא יותר מהפנים שמאחורי העדים של 'שוברים שתיקה'. היא הפנים של מי שראו מקרוב איך נראית השליטה שלנו בשטחים, ולא היו מוכנים לעבור על זה בשתיקה. חלקם אף שילמו על כך מחיר אישי וגאים לחשוף את עצמם ואת מה שעשו בשטחים, שוב ושוב", הדגיש גבריהו.

 

הידיעה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"