תלמידה הנאבקת בהתחממות הגלובלית מועמדת לפרס נובל; אירועי מחאה ברחבי הארץ

תלמידת תיכון ופעילה סביבתית בת 16 משבדיה, גרטה טונברג, מועמדת לקבל השנה את פרס נובל לשלום. מחאתה של טונברג על אוזלת היד של העולם במאבק בהתחממות הגלובלית שימשה השראה לבני נוער רבים ברחבי העולם. טונברג יזמה את גל המחאות למען האקלים ששוטף את אירופה ובמרכזו: שביתות והפגנות תלמידי תיכון.

היום (שישי), צוין יום מחאה עולמי ("השביתה הבינלאומית למען הסביבה") וגם בישראל נערכו שורה ארוכה של הפגנות ומחאות חרף האיסור שהטיל משרד החינוך. ח"כ דב חנין (חד"ש) השתתף בעצרת שנערכה בשעות הצהריים בכיכר היכל התרבות במרכז תלאביב והביע שביעות רצון ממעורבותם של צעירות וצעירים במאבק למען הסביבה. יצוין ששביתות התלמידים נרשמו היום ב-1,659 יישובים ב-105 מדינות ברחבי העולם.

2019-03-15_163912

כאשר שגרטה טונברג התחילה במחאה שלה בקיץ איש לא הכיר אותה. הנערה אז בת 15, הפגינה מחוץ לפרלמנט בשטוקהולם עם שלט שעליו כתבה: "שביתת לימודים למען האקלים". היא הודיעה שהיא לא מגיעה לבתי הספר בימי שישי, ומחאתה התפשטה במהרה. צעירים ברחבי העולם הזדהו איתה וזעמו על הטיפול הלקוי של הממשלות הבורגניות בשינויים האקלימיים.

על פי הידיעה שפורסמה הבוקר בעיתון הצרפתי "הומניטה", שלושה חברי פרלמנט נורבגים הציעו להעניק לטונברג את הפרס בדצמבר. פרדי אנדרה אובסטגרד, חבר מפלגת השמאל הסוציאליסטי בנורבגיה, הוא אחד הפוליטיקאים שהציעו את מועמדותה של גרטה. "הצענו את שמה של גרטה טונברג מכיוון שאם לא נעשה שום דבר לעצור את ההתחממות הגלובלית זה יגרום למלחמות, סכסוכים ופליטים", אמר. "גרטה טונברג התחילה תנועה גדולה ומבחינתי זו תרומה גדולה לשלום". טונברג כתבה בטוויטר שהיא "אסירת תודה על המועמדות".