תא חד"ש באונ' העברית: ההנהלה פוגעת קשות בחופש הביטוי

תא חד"ש באוניברסיטה העברית גינה אתמול (שני) בחריפות את הנהלת האוניברסיטה, בגלל הפגיעה הקשה בחופש הביטוי בקמפוס. זאת, לאחר שהאוניברסיטה פיזרה שתי הפגנות של סטודנטים, שהשתתפו בהן גם חבר כנסת מוחמד ברכה (חד"ש). בשבוע שעבר הוציא דיקן הסטודנטים מכתב שבו הזהיר כי "פעילות מסוג זה שמבצעת קבוצת הסטודנטים ללא אישור פוגעת במרקם החיים העדין של קהילת האוניברסיטה, ועלולה להביא להפסקת הפעילות הציבורית באוניברסיטה בכללה".

פעילות הדיקן החלה לפני כחודשיים, כאשר סטודנטים מתא חד"ש ביקשו לקיים אירוע נגד גיוס דרוזים לצה"ל, אך נענו בסירוב בעקבות חוות דעת משפטית שהוגשה להנהלת האוניברסיטה. בחוות הדעת של היועצת המשפטית של האוניברסיטה, פפי יקירביץ', נכתב כי "סעיף 109 לחוק העונשין עוסק בנושא הסתה להשתמטות וקובע כדלקמן: 'מי שהסית או שידל אדם החייב בשירות בכוח מזוין שלא ישרת בו או שלא יתייצב לפעולה צבאית, דינו – מאסר חמש שנים'. אם אני מבינה שתוכן ההרצאה הוא קריאה לדרוזים שלא לשרת בצבא, יש בכך עבירה על החוק ואין להתיר את הפעילות" . המשך ההתרחשויות לפני כשבועיים, אז הפגינו כמה עשרות אנשי השמאל במחאה על הצעת חוק הקוראת לגייס ערבים נוצרים לצה"ל. כיוון שלפי הנהלת האוניברסיטה הסטודנטים לא ביקשו אישור להפגין, הגיעו למקום אנשי אבטחה וביקשו מהם להתפנות. הסטודנטים סירבו ואז נקטה האוניברסיטה צעד יוצא דופן והזמינה כוחות משטרה לתוך הקמפוס על מנת לפנות את המוחים. למקום הגיעו כוחות מג"ב שפינו אותם באלימות ואף עיכבו שלושה סטודנטים לחקירה.

 2014-05-13_193017

ח"כ ברכה בהפגנת המרצים למען חופש ביטוי שנערכה בשבוע שעבר בקמפוס הר הצופים (צילום: אל אתיאחד)

למחרת התארגנה שוב הפגנה של אנשי שמאל, הפעם במחאה על התנהלות האוניברסיטה. בהפגנה סטודנטים רבים הרבה יותר. גם אז האוניברסיטה פינתה את הסטודנטים בכוח, הפעם ללא כוחות מג"ב. במכתב שהוציא בשבוע שעבר דיקן הסטודנטים, פרופ' אודי שביט, הוא כותב כי מדובר ב"פעילות פוליטית לא חוקית מצד קבוצת סטודנטים". עוד נכתב כי "התקנון קובע נוהל של הגשת בקשות מראש לפעילות ציבורית. האוניברסיטה העברית נוקטת מדיניות ליברלית ביותר ולמעשה מתירה כל פעילות שאינה נוגדת את חוקי המדינה. על מנת לאפשר פעילות ציבורית בהיקף כה רחב ובמינימום של מגבלות על התכנים, יש הכרח שכל התאים יכבדו את הוראות התקנון ויבקשו אישור מראש על הפעילות המתוכננת".

מרצים באוניברסיטה ארגנו בסוף השבוע שעבר משמרת מחאה נגד הזמנת המשטרה לקמפוס והתגובה האלימה שננקטה נגד הסטודנטים. פרופ' דוד אנוך מהפקולטה למשפטים ומהחוג לפילוסופיה באוניברסיטה אמר כי "חלק מהאתוס של כל אוניברסיטה צריך להיות הקפדה על חופש הביטוי". אדם אמוראי, חבר בתא חד"ש באוניברסיטה, הוסיף כי "כל הסיפור נובע מזה שבאוניברסיטה יש תהליך קשה של קבלת אישורים לקיים אירועים. המערכת יכולה להקשות מאוד כשהמסר לא מוצא חן בעיני הדיקן. האוניברסיטה לא אמורה להתערב בתכנים. נוצר מצב שבו חופש הביטוי באוניברסיטה מאוד מוגבל, יותר מאשר מחוץ לקמפוס, וזה ההפך ממה שאמור להיות".

יצוין שהאגודה לזכויות האזרח פנתה אתמול אל נשיא האוניברסיטה העברית, פרופ' מנחם בן ששון, בעקבות אירועי השבוע שעבר, במהלכם פונו באלימות סטודנטים מפגינים על ידי מאבטחי האוניברסיטה ושוטרי מג"ב. במכתבם מציינים עורכי הדין שרונה אליהוחי ואבנר פינצ'וק מהאגודה, כי כל ניסיונותיהם של הסטודנטים לקבל אישורים לפעולות מחאה נגד גיוס לצבא נתקלו בסירוב שרירותי, ועל יסוד פרשנות תמוהה ומעוותת של הדין. כך למשל, נשלל אישור לקיום אירוע ציבורי בנושא גיוס דרוזים, בנימוק שיש בפעילות משום "הסתה להשתמטות בניגוד לחוק". בהתייחס לאלימות המאבטחים ולהזמנת המשטרה, מציינים עורכי הדין כי "חמורה ומצערת לא פחות הייתה התגובה חסרת המידה של יחידת הביטחון באוניברסיטה למשמרות המחאה שהתקיימו חרף הצנזורה […] אפילו סירובם של קומץ המפגינים להזדהות ולהתפזר לאלתר, לא יצר סכנה או תקלה שיצדיקו את התוצאה החמורה והמבישה. לרשות האוניברסיטה עומדים אמצעים משמעתיים ומנהלתיים […] והיא אינה נזקקת לכוח חמוש של משמר הגבול, כדי להתמודד עם משמרת מחאה שקטה". עו"ד אליהוחי, מסר אמש ש"תפקיד האוניברסיטה כולל גם הכשרת אזרחים להשתתפות פעילה בהליך הדמוקרטי. אנו רואים בחומרה את דברי דיקן הסטודנטים, שאיים להפסיק לחלוטין את הפעילות הציבורית באוניברסיטה. חופש הביטוי אינו פריבילגיה כי אם זכות יסוד חוקתית, וחלק בלתי נפרד מחיי הקמפוס ומההצדקה לקיומו".