שנה לאחר הרצח משטרת ברזיל עצרה שני חשודים ברצח פעילת שמאל שחורה

שנה לאחר הרצח, משטרת ברזיל עצרה השבוע שני שוטרים לשעבר בחשד להתנקשות בחייה של פעילת השמאל מריאל פרנקו, חברת מועצה העיר ריו דה ז'ניירו ומראשי המפלגה למען הסוציאליזם והחירות (PSOL). פרנקו נרצחה יחד עם נהגה, אף הוא פעיל שמאל.

2019-03-16_154444

הרצח זעזע את הברזילאים והצית מחאות המוניות ברחבי המדינה. פרנקו, שהייתה לסבית וגדלה בשכונת העוני מארה, בלטה במדינה שבה רוב הפוליטיקאים הם גברים לבנים. היא נודעה בייחוד במלחמתה נגד אלימות המשטרה בפבלות העניות בריו ולמען זכויות התושבים בשכונות העוני. חבריה טענו שהתנקשו בה כדי להשתיק את הביקורת שלה על כוחות הביטחון.

מריאל פרנקו בעת דיון במועצת העיר ריו דה ז'ניירו (צילום: ורמליאו)

החשודים בהתנקשות זוהו כרוני לסה, בן 48, שוטר בדימוס במשטרה הצבאית של ברזיל, ואלסיו ויירה דה קווירוז, בן 46, שפוטר מהמשטרה ב-2015. הרשויות מסרו כי לסה נעצר בביתו במתחם מגורים שבו נמצא גם ביתו של נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו. לפי החשד, לסה הוא זה שירה בפרנקו ודה קווירוז נהג במכונית שבה נעשה שימוש בזמן ההתנקשות. המכונית שבה נסעה פרנקו ספגה 14 קליעים. פרנקו נורתה בראשה ארבע פעמים. הנהג שלה, אנדרסון גומז, נפגע משלושה קליעים. יצוין שלסה מיודד עם בנו של בולסונרו העמוד להגיע לביקור ממלכתי בישראל.

המחוקק וחברת מפלגתו של פרנקו, מרסלו פרייקסו, אמר כי המעצרים הם צעד חשוב, אבל המקרה "לא נפתר". "מי עומד מאחורי הרצח של החברה פרנקו? אנחנו לא מקבלים את הגרסה שלפיה הם פעלו רק מתוך שנאה, הם אפילו לא ממש ידעו מי היא הייתה", הוא אמר.