שמונה פועלים נפצעו בקריסת גג בבית ספר כדורי שבגליל התחתון

שמונה פועלים נפצעו בצהריים (רביעי) בקריסת גג בבית ספר החקלאי כדורי שבגליל התחתון, שניים מהם במצב קשה. אחד הפצועים קשה פונה במסוק לבית החולים רמב"ם בחיפה כשהוא מורדם ומונשם. פצוע קשה נוסף, שני פועלים שנפצעו בינוני-קשה, וארבעה שנפצעו קל, פונו לבית החולים פוריה. המשטרה פתחה בחקירת הקריסה.

קריסת הגג בכפר הנוער החקלאי כדורי (צילום: איחוד הצלה)

 

ראש מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד העבודה והרווחה, חזי שוורצמן, אמר ל"הארץ" כי "מדובר באתר שלא דווח למינהל על פי חוק. מדובר בכשל חמור בתכנון עומסים של המבנה לאחר שהוצבו עליו פאנלים סולריים". מפקח של משרד העבודה הורה על הפסקת עבודה מיידית באתר, ועל זימון בעלי תפקידים לבירור. עוד מסרו במשרד העבודה, כי מדובר באתר של החברה, ב.ד.ט.ח אנרגיה סולארית לישראל בע"מ, שהפעילה לפני כשנה אתר בבאר שבע שלא דווח למנהל הבטיחות. לפי המשרד החברה החלה בעבודות בלי להודיע ובלי למנות מנהל עבודה. המשרד הטיל על האתר צו בטיחות על אי מינוי מנהל עבודה ביולי 2019. שבוע לאחר מכן הוטל באתר צו נוסף בגין ריבויי ליקויים. באוגוסט 2019 הוטל צו נוסף להפסקת עבודה במקום בגין ריבויי ליקויים.

מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניית ותעשייה, ד"ר הדס תגרי, קראה היום למשטרה ולפרקליטות "למצות את הדין עם מי שגרמו ברשלנותם לפגיעה בעובדים בהתאם לממצאי חקירה נחושה שתבוצע, ולהעביר מסר ברור לחברות אודות אחריותן להגן על עובדיהן". תגרי ציינה כי תאונות קטלניות וקשות במהלך התקנת פנלים סולאריים על גגות מבנים תעשייתיים או חקלאיים הפכו יותר ויותר נפוצות, "התאונה הקשה מרובת הנפגעים היום,  היא השישית בשנתיים האחרונות. זאת, בשל הסיכון הרב בעבודה על גגות שבירים, תלולים או נטולי מעקות, אי-הקפדה על נהלי הבטיחות הנדרשים מצד חברות האנרגיה ורגולציה ואכיפה לא מספקות." מציאות זו דורשת ניסוח רגולציה ייעודית לתחום על ידי משרד העבודה והרווחה, אשר תחייב דיווח מראש למינהל הבטיחות התעסוקתית על ביצועם של פרויקטים אלה ויכלול את זהות החברות המבצעות ובעלי התפקידים האחראים לבטיחות כלל העובדים.