פסיכולוגים ומתמחים הפגינו נגד הייבוש התקציבי והקיצוצים של ממשלת הימין

כמאה מתמחים בפסיכולוגיה ופסיכולוגים הפגינו אתמול (שלישי) בכניסה למרכז בריאות הנפש ברחוב' הרבי מברכך בתל-אביב. הפגנה נוספת התקיימה בחיפה. הפסיכולוגים והמתמחים הפגינו נגד הייבוש התקציבי והקיצוצים של שר האוצר ישראל כ"ץ ושר הבריאות יולי אדלשטיין. בין היתר נשמעו בהפגנה הקריאות: "העם דורש פסיכולוגיה ציבורית" ברוח הפגנות 2011, "יולי, יולי תתעורר המתמחים שווים יותר". במחאה נמסר כי שר הבריאות מסרב להיפגש עם ארגון הפסיכולוגים הציבוריים, "טיפול נפשי לכל אחד לא לעשירים בלבד", "אין תקציב למתמחים אין טיפול לאזרחים", נאמר עוד על ידי המפגינים.

אחד מראשי מטה מאבק פורום הארגונים למען פסיכולוגיה ציבורית, יואב בליי, אמר: "היום אנחנו צועקים על המצוקה של הפסיכולוגיה הציבורית ועל האטימות במשרדי הממשלה, שחושבים שטיפול פסיכולוגי זה מותרות. טיפול פסיכולוגי זה החיסון הנפשי של ישראל מול הקורונה. לא נשתוק ולא ניתן יד לקיצוץ ולא נרפה עד שתהיה פסיכולוגיה ציבורית מתוחזקת, מחוזקת, ומתוקצבת לכל אזרח בישראל".

פסיכולוגים ומתמחים הפגינו אתמול בתל-אביב נגד הייבוש התקציבי והקיצוצים (צילום: זו הדרך)

 

בעצומה שוועד המתמחים בפסיכולוגיה פרסם ושלח לשר אדלשטיין נכתב: "אנו, פסיכולוגים מכל תחומי המומחיות ודרגות ההכשרה המקצועיות והאקדמיות, קוראים לך לעצור את המהלך המזיק והמסוכן שננקט במשרדך ואשר במסגרתו מופסק באופן פתאומי ומיידי התקציב עבור מתמחים בפסיכולוגיה בקופות החולים ובמלכ"ר המפעילים מרפאות ציבוריות, בהתראה של חודש וחצי לפני תחילת שנת העבודה. עצירה מיידית של המהלך הכרחית כדי למנוע פגיעה חריפה בזמינות ואיכות השירותים הפסיכולוגיים הציבוריים במדינת ישראל כל זאת בזמן חירום לאומי המביא לפגיעה קשה בבריאות הנפשית והמטיל עומס וצורך רב בשירותים אלו למען החוסן הלאומי.

"מתמחים בפסיכולוגיה מהווים נתח משמעותי מכוח האדם הנותן שרות פסיכולוגי במערכת הבריאות, ומשמעות ההחלטה היא כי החל מחודש ינואר 2021 לא יהיה מימון עבור משרות רבות של מתמחים שתוקצבו על ידי המשרד. המשמעות המיידית של החלטה זו היא ירידה בהיקף הטיפול ועלייה בתורי ההמתנה לשרות הפסיכולוגי הניתן במרפאות לבריאות הנפש, במכונים להתפתחות הילד, ביחידות השיקום השונות ובכלל המערך הרפואי.

"משמעות ההחלטה היא פגיעה ישירה בבריאותם הנפשית של פעוטות, ילדים ונוער, מבוגרים וקשישים הזקוקים לשרות זה, בתקופה זו יותר מתמיד. משמעות החלטה זו היא פגיעה הרסנית במערך ההכשרה של עתודות השרות הפסיכולוגי של מערכת הבריאות במדינה, ובאיכות והיקף השרות הפסיכולוגי שיקבל האזרח. דווקא בעיצומו של משבר בריאותי חסר תקדים בהיקפו, הגורר איתו מצוקה נפשית גדלה והולכת בקרב הציבור, הודיע הפסיכולוג הארצי כי הוחלט להפסיק את התקצוב הישיר להתמחויות בפסיכולוגיה בקופות החולים ובמגזר השלישי, וכל זאת תמורת מודל תקצובי עמום של מבחני תמיכה שלא גובש ולא פורסם עדיין. התקציב מופסק מייד, וההבטחה היא לתחליף כלשהו, שמאפייניו טרם עוצבו עדיין, ובמקרה הטוב יינתן בסוף או לאחר שנת העבודה הבאה, בהיקפים בלתי ידועים".