שביתה כללית בלבנון: מאות אלפים ברחובות הערים נגד ממשלת בעלי ההון

שביתה כללית הוכרזה היום (שני) בלבנון בתמיכת רוב האיגודים המקצועיים והמפלגה הקומוניסטית. גם בתי הספר והאוניברסיטאות שובתים וכך גם הבנקים, המסחר, מפעלי התעשייה ומשרדי ממשלה רבים. כמו כן, הבוקר נמשכו ההפגנות ברחבי מדינה שמספר משתתפיהן מגיע למאות אלפים, במחאה על המצב הכלכלי ואזלת היד שמפגינה הממשלה בטיפול בו.

ממשלתו של סעד אלחרירי התכנסה הבוקר כדי לדון ברפורמות שהציג אמש ראש הממשלה לראשי המפלגות השותפות בקואליציה. מנגנוני הביטחון הלבנוניים מאבטחים מליל אמש את ארמון הנשיאות בבעבדא שבביירות שם תתכנס ישיבת הממשלה, והצירים המוליכים למקום נחסמו. יצוין שרוב הכבישים ברחבי המדינה נחסמו מאז סוף השבוע עלידי המפגינים. היום פקע האולטימטום שהציב חרירי למפלגות בלבנון להגיע להסכמה על תכנית כלכלית חדשה.

מפגינים נגד הממשלה, אמש, במרכז ביירות (צילום: המפלגה הקומוניסטית הלבנונית)

נשיא לבנון מישל עאון צייץ היום בתגובה למחאות ההמוניות במדינה כי המפגינים מבטאים את הכאב של האזרחים, "אבל להאשים את כולם בשחיתות זה מאוד לא נכון". על פי הפרסומים בלבנון, תכניתו של חרירי שאושרה אמש על ידי צוות שרים מצומצם, מכילה צעדי חירום מידיים לצד רפורמות ניאוליברליות ארוכות טווח. כך חרירי מציע כי הבנק המרכזי והבנקים המסחריים יעבירו שלושה מיליארד דולר לתקציב המדינה, מעין מקדמה על המס החדש שיוטל על רווחי הבנקים בהיקף של 25%. גם חברות הביטוח והפיננסים האחרות ימוסו בשיעור דומה. שוק הסלולר יופרט במלואו, חלק ממשרדי הממשלה יבוטלו. כמו כן, יופרט החשמל. בתכנית גם מגבלות וקיצוצים בשכר הבכירים וכך למשל יקוצצו במחצית משכורות השרים וחברי הפרלמנט, תוטל תקרת שכר על משכורות שופטים ומנכ"לים בשירות הציבורי ובעלי הון יחויבו בהצהרות הון תקופתיות. בד בבד יבוטלו כל תוספות המס על טלפון, שירותים ומע"מ וכן יבוטל הקיצוץ המתוכנן בקצבאות אנשי הצבא ומנגנוני הביטחון. עוד עולה מהתכנית שכתוצאה מהמחאה ההמונית רוב הקיצוצים סעיפי המיסוי החדשים שהיו העילה לפרוץ ההפגנות, יבוטלו.

יחד עם זאת אין מענה לדרישת המפגינים לשיקום מנגנוני המדינה, לשיפור הרווחה, הבריאות והחינוך ואין פתרונות לירידה ברמת החיים ולהעמקת האבטלה. חרף פרסום התכנית, המפגינים מוסיפים לקרוא סיסמאות נגד ממשלת בעלי ההון ובהן נאמר "אנו דרושים את ההתפטרות הממשלה". נמסר שלהפגנות הצטרפו כל חברי הנהגת המפלגה הקומוניסטית שפרסמה הבוקר "תכנית חירום" משלה ובה התנגדות לתכניות הכלכליות של הממשלה, לצד שינוי עמוק במערכת הפוליטית וביטול משטר העדות הקיים במדינה, הפסקת הקשרים עם קרן המטבע הבינלאומית המכתיבה את המדיניות הכלכלית של המדינה, הלאמת ענפים מרכזיים במשק ושיקום מגנוני הרווחה, הבריאות, התחבורה הציבורית והחינוך ואף הרחבתם.