רוצים לפטר 300 פועלים: פניציה הודיעה על סגירת המפעל הצפוני והעובדים יוצאים למאבק

סכסוך עבודה הוכרז אתמול (ראשון) במפעל פניציה שבצפון הארץ, שבעבר היה בבעלות ההסתדרות, לאחר שהנהלת החברה הודיעה על כוונתה לסגור את שערי המפעל ולפטר את 300 עובדי הייצור. הרקע להודעה הדרמטית של החברה, נעוץ בניסיון הסחיטה של הבעלים, ובדרישה שהעלתה רק בשבוע שעבר, להעביר לה מענק מטעם המדינה בגובה 30 מיליון שקל, לטובת המשך פעילות המפעל.

המפעל שנמצא באזור התעשייה ציפורית שבצפון, הוא היחיד בארץ שמייצר זכוכית שטוחה לשוק המקומי ולייצוא. המפעל קיים למעלה מ-85 שנה ולפני כשמונה שנים נרכש על ידי קרן ההשקעות פורטיסימו. עם המשקיעים בקרן נמנים גופים מוסדיים מישראל, וכן מארה"ב ואירופה, לרבות קרנות פנסיה, קרנות השקעה גלובליות, בתי השקעות וחברות ביטוח. בבעלות פורטיסימו ניתן למצוא חברות תוכנה, תעשייה, דפוס דיגיטלי ואגרוטק. עם האקזיטים הבולטים של פורטיסימו, שהניבו לה רווחים אדירים, נמנות ההשקעות בחברות סודהסטרים, דיפטק, נור מקרופרינטר וסטארהום. בשנה שעברה מימשה פורטיסימו את מניותיה בחברת הדפוס הדיגיטלי קורנית דיגיטל, וסיכמה את ההשקעה בחברה עם מימושים של קרוב ל-300 מיליון דולר, לאחר שהשקיעה בה כ-20 מיליון דולר בלבד.

עובדי מפעל פניציה שבצפון הארץ (צילום: ההסתדרות)

האולטימטום שהציבה פורטיסימו למדינה, כך על פי טענות ההנהלה, קשור להפסדים שסבל המפעל בתקופה האחרונה, בעקבות משבר הקורונה. על אף זאת, ידוע כי המפעל נמצא בקושי תזרימי כבר תקופה ארוכה, עקב שורה של כשלים ניהוליים. לנוכח העובדה כי המדינה טרם נעתרה לדרישותיה של פורטיסימו, פניציה מאיימת בכיבוי מידי של הכבשן שמייצר את הזכוכית, תוך פיטורי העובדים ערב החג ובשעה שבכבשן נמצא חומר גלם בשווי 4 מיליון דולר. עלות התקנתו מחדש של הכבשן, עלולה להגיע לעשרות מיליוני שקלים.

יו"ר מרחב העמקים בהסתדרות, לאון פרץ, מתח ביקורת קשה על התנהלות ההנהלה ומסר: "ימים לא פשוטים עוברים על כולנו. לא די בכך שהעובדים חוששים לבריאותם, כעת ההנהלה מאיימת לקחת את מטה לחמם ולסגור את המפעל, בלי לתגמל אותם. זו התנהלות מבישה וחסרת תום לב. הנהלת המפעל מנצלת את המציאות הנוכחית לשם מחטף אכזרי על גב העובדים".