רגב רוצה לשלול מימון מסינמטק ת"א בגלל אירוע בהשתתפות תאיר קמינר

שרת התרבות והספורט מירי רגב לא עוצרת במסע האנטידמוקרטי: לאחר שיצאה נגד שידור תוכנית בגלי צה"ל שעסקה במשורר הלאומי הפלסטיני מחמוד דרוויש (ר' ידיעה נפרדת באתר מק"י), פנתה רגב ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וביקשה ממנו לפעול נגד סינמטק תל אביב בנוגע לדיון בנושא סרבנות שייערך במקום בהשתתפות סרבנית הכיבוש תאיר קמינר. במכתב שנשלח אתמול (רביעי) מבקשת רגב ממנדלבליט "לגבש את הפתרון המשפטי שימנע תמיכה למוסד הנותן במה לפעילות החותרת תחת המדינה". לדברי רגב, "מדובר באירוע שכל תכליתו היא עידוד סרבנות גיוס לצה"ל. לא מדובר כאן על סרבנות לפקודה ספציפית, שבעיני מאן דהוא סותרת את מצפונו, כי אם בעידוד לסרבנות כוללת מהצבא דבר המנוגד לחוק הישראלי, שבגינו ישבה תאיר כמו אחרים בכלא הצבאי".

2016-07-21_203047

בדיון שמתוכנן להיערך בסינמטק תל אביב ב-1 באוגוסט ישתתפו לצד קמינר גם שלושה זוכי פרס ישראל: הבמאי והמפיק פרופ' יהודה ג'אד נאמן, חתן פרס ישראל לקולנוע, פרופ' עידית דורון, כלת פרס ישראל בתחום חקר הבלשנות העברית והכללית, ופרופ' זאב שטרנהל, חתן פרס ישראל לחקר מדע המדינה. ינחה: ד"ר ישי מנוחין. יצוין שקמינר תשתתף בדיון מספר ימים לאחר שחרורה מצה"ל לאחר כמעט 160 יום בכלא הצבאי.

עם שחרורה של קמינר מהכלא ביום שני האחרון, חד"ש ומק"י בירכו את סרבנית: "מק"י וחד"ש רואות בסירובה של תאיר קמינר להשתתף בצבא הכיבוש אות לכך שגם בתקופה בה ממשלת ההתנחלויות מקצינה את מתקפתה הפשיסטית על הדמוקרטיה, ומעמיקה את הנישול והדיכוי בגדה המערבית ובעזה, ישנו ציבור דמוקרטי שמתנגד לשליטה הנפשעת על העם הפלסטיני זה 49 שנה. הצבא שחרר את קמינר תוך נזיפה על 'התנהגות רעה וחמורה', אך סירובה של תאיר הוא דוגמה ומופת להתנהגות פוליטית ואזרחית אמיצה ומוסרית. קמינר הראתה בנכונותה להוסיף ולהיכלא פעם אחר פעם, תחת לחצים מהמערכת החזקה במדינה, כי הגיוס לצבא אינו 'פרה קדושה', והציגה בפני צעירים בכל הארץ שיש דרך אחרת – דרך של שלום ושוויון. קמינר שירתה בכליאתה את המאבק החשוב של שני העמים להשתחרר מהכיבוש ולהקמתה של מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל. מק"י וחד"ש קוראות לשחרורה של הסרבנית עמרי ברנס וכל שאר הסרבנים שעומדים בגבורה נגד הכיבוש והממשלה הגזענית שמרחיקה את הסיכוי לפתרון".

באירוע שיתקיים בסינמטק יוקרן "במצפון נקי", סרטו התיעודי של הבמאי אורי ברבש, המספר את סיפורם של סרבני המצפון הצעירים בישראל של שנות האלפיים. האירוע מופק על ידי דני וילנסקי במסגרת קבוצת "קולנוע סולידריות לאקטיביזם וזכויות אדם" ובשיתוף ארגון "יש גבול". ממארגני האירוע נמסר "ועדת מצפון קבעה שתאיר קמינר אינה זכאית להשתחרר מצה"ל ולשרת שירות לאומי. נימוקיה של תאיר, שסיימה תקופת מאסר שישית בגין סירוב מצפוני, לא נראו לחברי הוועדה מצפוניים דיים. בשיח החברתי מקבלות ביטוי מערכות ערכים שונות בעלות לגיטימציה חברתית משתנה. בשנים האחרונות, במרחב הציבורי, מערכת הערכים הדתית נתפסת כמצדיקה פעולה, ומערכת הערכים הדמוקרטית מוצגת כפוליטית וכנימוק חסר לפעילות. סרבנות המנומקת בטעמים דתיים מוצגת כמוצדקת וערכית, וסרבנות המנומקת בטעמים דמוקרטים והומניסטים מוצגת כפוליטית וכלא לגיטימית. בעקבות 'במצפון נקי' של אורי ברבש נדון בחופש המצפון כהצדקה ערכית". כאמור, האירוע יתקיים ביום שני 1 באוגוסט, בשעה 19:30 בסינמטק ת"א, שפרינצק 2.

האירוע שיתקיים בסינמטק בפייסבוק: https://www.facebook.com/events/170622930021569