רבע מיליון הפגינו בלונדון נגד נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ

כרבע מיליון מפגינים היום (שלישי) בלונדון נגד נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שמקיים ביקור רשמי בבריטניה. המפגינים, ביניהם פעילי שמאל וחברים באיגודי העובדים, ארגוני נשים, פעילי שלום והסביבה התאספו בלונדון כדי לגנות את המדיניות האימפריאליסטית של טראמפ ואת החלטת הממשלה השמרנית לפרוס בפניו שטיח אדום. כך מסר העיתון "מורנינג סטאר".

המפגינים העיפו מהכיכר הסמוכה לפרלמנט בובה מתנפחת ענקית בדמות טראמפ כתינוק, בדומה למחאה שעשו בעת ביקורו אשתקד. קבוצה אחת של מפגינות הגיעה לבושה כמו הדמויות בסדרה "סיפורה של שפחה", המתארת עתיד דיסאוטופי ומיזוגני בארצות הברית.

גם מנהיגי הלייבור ובראשם ג'רמי קורבין הצטרפו למפגינים בעצרת בכיכר טרפלגר, שנמצאת במרחק של רחוב אחד מלשכתה של ראשת הממשלה המתפטרת תרזה מיי. המשטרה הציבה מתרסים במקום כדי למנוע מהמפגינים לצעוד לשערי דאונינג 10.

2019-06-04_182651

פעילים קומוניסטים צועדים היום ברחובות לונדון נגד הנשיא הטראמפ (צילום: מורנינג סטאר)

בעצרת נשא דברים מנהיג הלייבור קורבין, שסירב להצעת המלכה אליזבת להשתתף בארוחה הרשמית שנערה לכבודו של טראמפ אמש, עם הגעתו לממלכה. אמילי ת'ורנברי, האחראית על מדיניות החוץ של מפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר בבריטניה, אמרה שטראמפ הוא "טרוף מיני" וגזען שלא צריך לקבל את הכבוד שבביקור מדיני רשמי.

היא אמרה לרשת השידור בי.בי.סי כי יש לעמוד מול מנהיגה של בעלת הברית החשובה ביותר של בריטניה "כמו שמתמודדים עם בריון" משום "שאם אתה משפיל את ראשך מולם, אתה רק מקבל בעיטה חזקה יותר".

ראש עיריית לונדון וחבר בלייבור, סאדיק חאן, תקף את הנשיא ואמר לרשת סקיי כי הוא "נער הפוסטר של פעילי הימין הקיצוני ברחבי העולם", וציטט את קווי מדיניותו של הנשיא נגד מוסלמים ומהגרים. דבריו של חאן הגיעו אחרי שאתמול, עם נחיתתו, תקף טראמפ את ראש העיר, אחרי שהאחרון אמר כי הממלכה לא צריכה להעניק לו אירוח מלכותי והשווה אותו למנהיגים פשיסטיים מהמאה שעברה. "הוא מפסידן גמור", תקף הנשיא את חאן שנקלע כמה פעמים לעימותים מילוליים עם טראמפ בשנים האחרונות.

בנוסף לכך, טראמפ התערב בהליך הבחירות הפנימי במפלגה השמרנית, כשאמר ששר החוץ לשעבר בוריס ג'ונסון יהיה ראש ממשלה "מצוין". ג'ונסון הוא מועמד בולט להחליף את מיי, שהתפטרה מתפקידה בשל כישלונה להעביר את הסכם הברקזיט. ג'ונסון, מצדו, הדגיש כי על בריטניה לעזוב את האיחוד במועד הנוכחי, 31 באוקטובר, עם הסכם או בלעדיו. זאת בניגוד לאזהרות רבים ואף של חלק מחברי מפלגתו על ההשלכות הקשות שיהיו לפרידה חדצדדית מהאיחוד. שר החוץ לשעבר היה ממנהיגי קמפיין העזיבה ב-2016.