רבע מיליון אזרחים הפגינו נגד הפשיזם והגזענות במרכז ברלין

רבע מיליון מפגינים מרחבי גרמניה קיימו אמש (שבת) מחאת ענק בברלין נגד הפשיזם, הגזענות, שנאת הזרים והימין הקיצוני. ברשת הטלוויזיה "ארטה" נמסר כי "זו אחת ההפגנות הגדולות ביותר במדינה בשנים האחרונות". המארגנים מסרו שכ-242 אלף בני אדם השתתפו בהפגנה, שנועדה להיות התשובה להפגנות גדולות נגד מהגרים שנערכו בקיץ בערים במזרח המדינה. היא נועדה גם להפגין כוח מול העלייה בתמיכה במפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" מהימין הקיצוני.

אחת המפגינות מסרה לכתבת "ארטה" בתחנת הרכבת של ברלין, בדרכה למחאה: "הגעתי מרחוק כי הבטחתי לסבתי לפני מותה שאעשה את הכל על מנת למנוע שזוועות הנאציזם והגזענות ישובו לגרמניה". הפגנות אלפים נוספים נערכו באותה שעה בערים נוספות במערב גרמניה ובמזרחה.

2018-10-14_200133

חברי פרלמנט מסיעת השמאל "די לינקה" בהפגנה נגד הפשיזם שנערכה אמש בברלין (צילום: די לינקה)

את ההפגנה ההמונית בברלין, תחת הכותרת "בלתי ניתנים להפרדה", ארגנה קואליציה בעלת אותו שם הכוללת שלל התאחדויות, איגודי עובדים, מפלגות שמאל (בהן "די לינקה" והמפלגה הקומוניסטית) וארגוני זכויות אדם וזכויות פליטים ומהגרים. המשתתפים הניפו כרזות שעליהן נכתב בין השאר "בנו גשרים, לא חומות", "מאוחדים נגד הגזענות" ו"אי אפשר לפלג אותנו – למען חברה פתוחה וחופשית".

כאמור, ההפגנה נערכה על רקע החשש שמעורר מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה". בסקרים מהחודש שעבר עלתה המפלגה למקום השני, והיא צפויה לרשום הישגים נאים בבחירות המקומיות הנערכות היום במדינת המחוז בוואריה, שהייתה במשך שנים מעוז של מפלגת האיחוד הנוצריסוציאלי השמרנית, החברה בממשלת הקואליציה של הקנצלרית אנגלה מרקל.

כמו כן, באוגוסט האחרון התעמתו ארגוני ימין קיצוני עם המשטרה בעיר קמניץ שבמזרח גרמניה ורדפו אחרי אנשים שאותם הם חשבו לזרים ולמהגרים – בעקבות דקירתו למוות של גבר גרמני מהגר מקובה, לטענתם עלידי שני מהגרים. הפגנות דומות נערכו בדרזדן ובערים אחרות במזרח גרמניה. הקנצלרית מרקל האשימה פוליטיקאים מ"אלטרנטיבה לגרמניה" כי הם מנצלים את ההפגנות האלימות כדי ליצור מתח ושנאה בחברה הגרמנית.

בימים האחרונים הצליחה "אלטרנטיבה לגרמניה" לעורר עוד סערה, כשסטפן ראפל, חבר מטעמה בפרלמנט של מדינת המחוז באדןוירטמברג, השיק אתר אינטרנט שבו מוזמנים תלמידים להלשין על מורים שמשמיעים דעות פוליטיות שמאליות. אתמול, שעות אחרי עליית האתר לאוויר, הוא הופל עלידי האקר.

אתר הקואליציה "בלתי ניתנים להפרדה" (בגרמנית):

https://www.facebook.com/buendnisunteilbar

הקואליציה "בלתי ניתנים להפרדה" בפייסבוק:

https://www.unteilbar.org