רבבות מפגינים מחו בבירת מרוקו נגד עסקת המאה של נשיא ארה"ב טראמפ

רבבות מפגינים מחו אתמול (ראשון) ברבאט, בירת מרוקו, נגד התכנית של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ למזרח התיכון. המוחים תקפו בחריפות את העמדה שנוקט השלטון כלפי "עסקת המאה" האמריקנית. על פי עיתוני מרוקו בהפגנה שנערכה אתמול השתתפו ראשי מפלגת האיסתיקלל הוותיקה, מפלגת הקדמה והסוציאליזם – הקומוניסטית; והפדרציה של השמאל הדמוקרטי.

מפגינים נגד עסקת המאה, אתמול, בבירת מרוקו (צילום: אל ווטאן)

המפגינים הניפו דגלי פלסטין וכרזות בסולידריות עם העם הפלסטיני; "פלסטין לא למכירה" נאמר באחת הכרזות הגדולות. המצעד שארך כשעתיים נערך במרכז הבירה, עבר ליד הפרלמנט והסתיים בתחנת הרכבת. רבים מהמפגינים ששוחחו עם העיתונאים מתחו ביקורת קשה על התנהגות הממשלה. בייחוד האמירה "פלסטין אינה הנושא הראשון שלנו, אנחנו לא צריכים להיות יותר פלסטינים מהם", כפי שמסר שר החוץ המרוקאי נאסר בוריטה עם פרסום התכנית. השר אמר כי "עמדת מרוקו ביחס לעסקת המאה צריכות להיות רציונאליות ולא באמצעות סיסמאות פומביות ריקות כפי שעשו מדינות מסוימות". בוריטה הוסיף כי "מרוקו מתבססת על קיומה של יוזמה אמריקאית, וכל יוזמה חייבת להיות חיובית כיוזמה, אך אינה נוטלת ממנה את הזכויות הלגיטימיות של הפלסטינים את הזכות לדחות את היוזמה. הממלכה מעריכה את מאמצי השלום שעושה ממשל טראמפ". הוא הוסיף כי "לפלסטינים יש את הזכות לקבל או לדחות את העסקה ואסור לנו להיות יותר פלסטינים מהפלסטינים עצמם".

דבריו של בוריטה גרמו לגל של מחאות ושהביאו את שר החוץ המרוקאי אתמול לעמאן, בירת ירדן, כדי להיפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס (אבו מאזן). בתום הפגישה מסר בוריטה לעיתונאים כי "מרוקו תמשיך לתמוך בזכויותיו של העם הפלסטיני למדינה עצמאית". הפגישה התקיימה באותן השעות בהן נערכה ההפגנה במולדתו.