ראש עיריית חיפה קליש-רותם מסרבת לקבל את התכתיב של נתניהו; גוברת התמיכה בזעאתרה

ראש עיריית חיפה עינת קלישרותם שוחחה אתמול (ראשון) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בעניין דרישתו ממנה שלא למנות את ראש סיעת חד"ש במועצת העיר רג'א זעאתרה כסגנה, ואמרה כי היא מסרבת לקבל את תכתיבו ולא מתכוונת להפר הסכמים.

2018-12-10_195650

רג'א זעאתרה ועינת קלישרותם (צילום: אל אתיחאד)

מוקדם יותר אמר נתניהו בישיבת הממשלה כי יש לבטל את מינויו של זעאתרה ואף סיפר: "ניסיתי להשיג הבוקר את ראש עיריית חיפה עינת קליש כדי לבקש ממנה לבטל את מינוי סגן ראש העיר שתומך בחיזבאללה וחמאס. אני מקווה שהיא תיענה לבקשה".

המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) והחזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש) פרסמו אמש הודעה לפיה הן מגנות את מתקפת אנשי הימין בניצוחו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נגד סגן ראש העיר חיפה המיועד, רג'א זעאתרה. ראש סיעת "החזית החיפאית" במועצת העיר חיפה, זעאתרה, הנמנה עם ראשי מק"י וחד"ש, זכה בתפקיד בעקבות הסכם קואליציוני שנחתם עם הסיעה של ראש העיר, ד"ר עינת קלישרותם.

מתקפת הימין הקיצוני, שמקורה בארגון הפשיסטי "אם תרצו", מכוונת להשתיק את קולות המחאה בישראל המתנגדים לכיבוש והנאבקים למען שלום צודק באזור. זעאתרה, בשנות פעילותו הרבות ובטרם נבחר למועצת העיר, השמיע עמדות אלה ופעל לפיהן. כמו כן, לאורך השנים הוא דבק במערכה למען שוויון לאומי ואזרחי מלא לאוכלוסייה הערבית בישראל.

מק"י וחד"ש סבורות שהמתקפה של הימים האחרונים היא ביטוי לחוק הלאום הגזעני, החותר להדיר את האוכלוסייה הערבית מכל השפעה פוליטית מכל הזירות בפרט בעיריית חיפה.

כמו כן "מק"י וחד"ש מגנות את המתקפה הגזענית הזאת נגד חברנו רג'א זעאתרה, ומביעות את תמיכתן המלאה בו ובסיעת חד"ש בעיריית חיפה. כמו כן, הן מברכות את ראש העיר קלישרותם על עמידתה האיתנה ביישום ההסכם כפי שנחתם בין הצדדים. מק"י וחד"ש קוראות לציבור הדמוקרטי לגנות את המתקפה הימנית הבלתי מרוסנת המאיימת על המרחב הדמוקרטי והמנסה בכל כוחה להדיר את האוכלוסייה הערבית מכל מעגלי ההשפעה הפוליטית".

יושב ראש הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) הגיב אמש בחריפות לדרישתו של נתניהו. "מדובר בניסיון של כמה מפלגות בימין לעלות על גל ההסתה נגד ערבים", אמר והוסיף "25 שנים היה סגן ראש עיר ערבי בחיפה וכך ימשיך להיות. אף אחד לא ייגע בזה. אנחנו שמחים שעינת קלישרותם לא נכנעת ללחץ חברי הכנסת של הימין וגם לא ללחץ של נתניהו ודרעי. זעאתרה ימשיך לעשות את העבודה שלו הוא נבחר על ידי הציבור שלו על מנת לייצג אותו".

לדברי ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) "ראש ממשלה מושחת ושר עבריין לשעבר מתגייסים למנוע את מינויו של זעאתרה לסגן ראש עיריית חיפה ופייק אופוזיציה נחשפת במערומיה. מנסים להשתיק כל קול השונה ממסרי הימין שבשלטון".

לדברי מרכז מוסאוא: "חיפה מעולם לא עניינה את דרעי ונתניהו, שהעבירו את כספי המסים להתנחלויות. גם כשביבי ביקר בחיפה הוא הלך לראות את צוללות – במה שהפך לאחת מפרשות השחיתות והותיר את בית חולים רמב"ם לחסדיו של סמי עופר. העיר הופקרה לזיהום אוויר של בתי הזיקוק ועכשיו ממשלת נתניהו מנסה לזהם גם את מה שנותר מחיים משותפים במדינה. אפילו שר האוצר החיפאי לא הצליח להעביר כספים להציל את חיפה, שתצטרך לדרוש את חלקם של החיפאים מהכספים שמועברים להתנחלויות. הסערה נועדה לצרף את הליכוד וש"ס לקואליציה על חשבון ערביי חיפה. עדיף שביבי יעסוק במנהרות ואיראן ויותיר את ניהול חיפה לחיפאים".

גם עמותת סיכוי גינתה בתוקף את הניסיונות הפוליטיים לבטל את מינויו של רג'א זעאתרה לתפקיד סגן ראש עיריית חיפה. זעאתרה, מונה לתפקיד זה באופן דמוקרטי ולגיטימי במסגרת הסכם קואליציוני עם ראשת העיר חיפה לאחר הבחירות בעיר, בהיותו עומד בראש סיעת "החזית החיפאית" – אחת הסיעות הוותיקות במועצת העיר והמחויבות ביותר לתושבי העיר הערבים ולקידום השותפות היהודיתערבית בעיר. עמדותיו הפוליטיות של זעאתרה הן לגיטימיות, מייצגות חלקים ניכרים מציבור בוחריו והיו מוכרות וידועות לפני ובמהלך מערכת הבחירות המקומית בחיפה. כפי שיש לו את הזכות להביע אותן, לגיטימי גם להתנגד להן, לאתגר אותן, ואפילו למחות נגדן, אך הניסיון של גורמים בממשלה לפסול את זעאתרה ואת הציבור הרחב שבחר בו על בסיס דעותיו ומעשיו הוא בלתי לגיטימי בעליל".

לדברי סיכוי כפי "שמתנגדיו ותוקפיו של זעאתרה יודעים, עוד לפני הבחירות עמדה בידיהם האפשרות לבקש את פסילת מועמדותו ולאתגר אותה, אך הם לא דרשו זאת, כנראה משום שידעו שאין שום ביסוס חוקי לטענותיהם נגדו. כעת אחרי שכבר נבחר ונסגר ההסכם הקואליציוני הם קמים ודורשים לפסול אותו ואת מינויו מה שמחזק את התחושה שהמניעים למתקפה זו הם פוליטיים, צרים ולא ענייניים. אך לשיקולים לא ענייניים אלה מצטרפים פוליטיקאים שלא יפספסו הזדמנות לגרוף הון פוליטי באמצעות פגיעה בזכויות האזרחים הערבים. חמורה במיוחד, הצטרפות ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הפנים אריה דרעי, להתקפה זו, שמהווה חלק מהניסיון לעשות דה לגיטימציה לעמדות של האזרחים הערבים, להרחיק אותם ממעגלי קבלת ההחלטות ולהדיר ולרמוס כל דעה או אמירה שלא מתיישרת עם הקונצנזוס הימנילאומני. בשנים האחרונות, אנו עדים לכך שפוליטיקאים מנסים לבסס את מעמדם הציבורי, דרך קידום חקיקה אנטי דמוקרטית והשתלחות בחברה הערבית ובנציגיה, ואנו מודאגים מאוד מעליית המדרגה בהתקפות פוליטיות אלה דווקא עם התקרבות מועד הבחירות הכלליות".

סיכוי קראה לראש הממשלה ולשרי הממשלה לא להתערב בתהליך הדמוקרטי בחיפה, "לכולנו, אזרחים יהודים וערבים, מגיע שיתנהל כאן שיח ענייני דמוקרטי, מכיל ואחראי, ואף נוקב בכל שאלה שנויה במחלוקת – כפי שראוי שיהיה במדינה הרואה את עצמה כדמוקרטיה".