פעילי זכויות אדם דורשים לחשוף קשריה של ישראל עם הדיקטטורה בהאיטי

עו"ד איתי מק הגיש בקשה למשרד הביטחון לחשיפת המסמכים על הקשרים הדיפלומטיים והביטחוניים בין מדינת ישראל להאיטי בעת הדיקטטורה העקובה מדם של משפחת דובליה, בין השנים 1986-1967. אל הבקשה הצטרפו עם פעילות ופעילי זכויות האדם איה גבריאל, ד"ר ענת מטר, עופר ניימן, יעל עגור אורגל, גלעד ליברמן, ג'סיקה נבו, סהר ורדי, חיים שוורצנברג, נורה בנדרסקי, קובי סניץ, יעל אגמון, שאול צ'ריקובר, דורון מטר, נוני טל, מירי ברק, גיא בוטביה, אורי עגנון, אמיר ביתן, ורד ביתן, שושנה קאן ואלונה כהן.

2017-08-30_201008

הנשיא ז'אן קלוד דובליה ומשמר הנשיאות החמוש ב"עוזי" (צילום:הומניטה)

האיטי הייתה במשך 29 שנים מעין כלא פרטי בניהול משפחת דובליה, כאשר התפקיד של התושבים היה לשרת את הגחמות ואורח החיים של המשפחה הבזבזנית. אף בארמון הנשיאות היו חדרי עינויים. עלפי ההערכות של ארגוני זכויות אדם ביןלאומיים ובהאיטי, במשך 29 שנות הדיקטטורה של משפחת דובליה, האב פרסנואה ובנו ז'אןקלוד, נרצחו או נעלמו בין 20 אלף ל-60 אלף איש. בשנת 2011 נפתחו הליכים בהאיטי להעמיד לדין את הנשיא, בגין פשעים נגד האנושות.

הגוף המרכזי שהקים פרנסואה דובליה בשנת 1959 וסימל את הדיקטטורה יותר מכל, הייתה המיליציה המכונה "טונטון מקוט". תפקידה של המיליציה היה לשמר את שלטון משפחת דובליה באמצעות הטלת טרור מתמיד על כל האזרחים וגופי המשטר האחרים, כולל על זרועות הביטחון האחרות, וכן למנוע חתרנות במוקדי כוח אחרים בהאיטי. לחברי המיליציה היה "רישיון" להרוג, לאנוס, לענות ולבזוז. למעשה, המיליציה חדרה והטילה אימה בכל חלקי החברה בהאיטי. רובי העוזי תוצרת ישראל הפכו לסמל של חברי מליצית ה"טונטון מקוט", ושמשו באירועי טבח רבים. בנוסף, הנשיא דובליה היה נוהג לצאת מארמון הנשיאות, בליווי חיילים מהמשמר הנשיאותי שנשאו רובי עוזי תוצרת ישראל.

עו"ד מק מסר כי "כבר בשנת 1966, ככל הנראה כדי להתחנף לפנסואה דובליה, מדינת ישראל החליטה לתרגם לעברית את אחד מספריו. מי שתרגם את הספר היה עובד בכיר במשרד החוץ. באחד העמודים הראשונים בספר ישנה תמונה של הנשיא ומתחתיה הכיתוב "נשיא האיטי לכל ימי חייו". בעקבות ניתוק היחסים בין מדינת ישראל למדינות רבות בעולם לאחר כיבוש השטחים הפלסטינים, בשנת 1967, התחזקו היחסים בין ישראל לבין הדיקטטורה בהאיטי, בדומה לקשריה של ישראל עם מדינות מצורעות אחרות.

בקיץ 1984, שר הפנים של האיטי ומי שהיה אחראי ישירות לפשעים נגד האנושות, רוז'ה לפונטאן, ביקר בישראל בביקור סודי. סגן ראש הממשלה ומראשי הליכוד, דוד לוי, ביקר בהאיטי בינואר 1986, רגע לפני שהדיקטטורה קרסה. לפי מסמכים רשמיים שנחשפו בארה"ב, ישראל מכרה לדיקטטורה בהאיטי, בין היתר: אימונים של כוחות הביטחון, רובי עוזי וגליל, מערכות תותחים שהוצבו בארמון הנשיאות, והתקנים להצבת מערכות נשק למטוסים.

לדברי עו"ד מק "הגיע הזמן כי גם כאן ייחשפו המסמכים הנוגעים למעורבות של מדינת ישראל, משרדי החוץ והביטחון, צה"ל וסוחרי נשק ישראלים בפשעים נגד האנושות שנעשו בהאיטי, וימוצה הדין הציבורי והפלילי נגד גורמים אלה. במיוחד לנוכח התיעוד המצומצם יחסית לזוועות שהתרחשו בהאיטי (מעולם לא בוצעה חקירה ביןלאומית מקיפה), ייתכן כי למסמכים המוסתרים בישראל, ישנה חשיבות רבה גם לצורך תהליכי הצדק והפיוס בהאיטי עצמה".