פורסם הגיליון האחרון של העיתון האיטלקי אוניטה

 

הגיליון האחרון של יומון השמאל האיטלקי "אוניטה" (l'Unità) פורסם הבוקר (שישי). בכותרת הראשית נכתב "הם רצחו את אוניטה". העיתון נוסד על ידי מנהיג המפלגה הקומוניסטית אנטוניו גראמשי ב-1924 והיה עד ל-1991, ביטאון המפלגה. באותה שנה המפלגה הקומוניסטית חדלה מלהתקיים והעיתון נמכר לקבוצת משקיעים – תוך שמירה על זיקתו השמאלית.

כאמור, העיתון הוקם במילאנו על ידי גראמשי אחד ממייסדי המפלגה הקומוניסטית האיטלקית והאידיאולוג הראשי שלה. עם עליית בניטו מוסולוני לשלטון והכרזת על איטליה כמדינה פאשיסטית ב-1926, נסגר העיתון ותפוצתו נאסרה. עם זאת נפוץ העיתון באפון מחתרתי ובלתי סדיר בריכוזי פועלים במילאנו, טורינו ורומא ובקרב גולים איטלקים הרבים בצרפת ובאמריקה הלטינית. הדפסת העיתון חודשה באופן סדיר עם שחרור איטליה מהנאצים ב-1944. בין 1945 ל-1957 יצאו שלוש מהדורות אזוריות של העיתון בטורינו, מילאנו וג'נואה. ב-1957 אוחדו המהדורות לעיתון בוקר לכל צפון איטליה ובמהלך שנות ה-60 היה העיתון לעיתון ארצי. תפוצתו הגיעה לשיא, באמצע שנות ה-70, של חצי מיליון עותקים. ב-1991 עם פיזור המפלגה הקומוניסטית, השתנתה כותרת המשנה של העיתון מ"ביטאון המפלגה הקומוניסטית" ל"מייסודו של אנטוניו גראמשי".

 2014-08-01_190504

השער של "אוניטה", הבוקר

חרף השינוי בבעלות, העיתון המשיך לפרסם דברי הגות מרקסיסטיים, לשקף את מאבקי העובדים והיה לשופרם של מתנגדים שלטון הימין – בייחוד של ראש הממשלה הימני לשעבר סילביו ברלוסקוני. יצוין שבאיטליה מתפרסמים כעת שני עיתונים קומוניסטים נוספים: "איל מניפסטו" הוותיק (נוסד ב-1971) ו"ליברזיונה", ביטאון מפלגת ההתחדשות הקומוניסטית.

אתר העיתון:

http://www.unita.it