עתידו של נשיא דרא"פ זומה לוטה בערפל; הקומוניסטים דורשים התפטרותו

עתידו של נשיא דרום אפריקה ג׳ייקוב זומה לוטה בערפל, ואמור להיות מוכרע בימים הקרובים. נאום ״מצב האומה״ של הנשיא אשר תוכנן לשידור אתמול (חמישי) נדחה ברגע האחרון מסיבה לא ברורה, לאחר שבתחילת השבוע קיים זומה פגישות מכריעות בנוגע לעתידו עם בכירים במפלגת השלטון הקונגרס הלאומי האפריקאי ועם מלך זולו. כך נמסר בסיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון.

2018-02-09_170424

פעילים קומוניסטים נגד זומה (צילום: המפלגה הקומוניסטית של דרא"פ)

זאת הפעם הראשונה שדרום אפריקה מבטלת או דוחה נאום חשוב זה, מאז סיום משטר האפרטהייד בשנת 1994. הסימנים לסיום דרכו של זומה גברו לאחר שהמפלגה קראה לכינוס חירום של בכיריה ביום רביעי כדי לדון בעתידו של זומה אולם הפגישה נדחתה לאחר דיון שקיימו זומה וסיריל רמפוזה, יושב הראש החדש של המפלגה, ובו על פי הפרסומים השניים הגיעו להבנות.

חוסר הוודאות בנוגע לזומה נמשך כבר שנים אחדות לאור שורה של חשדות נגד הנשיא בן ה-75. אתר החדשות דרוםאפריקאי מסר כי בפגישת זומה עם בכירי המפלגה בשני האחרון הוצע לו להתפטר מתפקידו באופן עצמאי אך הוא סרב. את ההודעה על דחיית הנאום מסר יו״ר הפרלמנט, חבר מפלגת השלטון, אשר הוסיף שהדחייה תאפשר ״סביבת עבודה נוחה יותר״ בצל החשש שהנאום ישובש ע״י אנשי האופוזיציה. גם אם ישרוד זומה את השבוע הקרוב הוא צפוי לעמוד בפעם התשיעית במבחן הצבעת איאמון, וככל הנראה בכירים במפלגה צפויים להצטרף לאופוזיציה ולהצביע נגד הנשיא המכהן ממפלגתם.

השבוע האחרון, בצל ביטול הנאום החשוב וכינוס החירום של בכירי המפלגה, מחזקים את ההשערות הגוברות שזומה לא יסיים את הקדנציה שלו כנשיא כמתוכנן בשנת 2019. השאלה שנותרה היא האופן בו יעזוב את התפקיד, ומתי. פרשנים העריכו שקיימת אף הסבירות שאת נאום מצב האומה יישא רמפוזה, המשמש גם כסגנו של זומה; הסתברות שכזאת תסמל עידן חדש בדרום אפריקה ובקהילה הבינלאומית.

כלי התקשורת בדרום אפריקה דיווחו אתמול על ״מרוץ נגד השעון״ שמנהל רמפוזה להתפטרות הנשיא זומה. יצוין שהמפלגה הקומוניסטית של דרא"פ, המתנגדת להמשך כהונתו של זומה, פרסמה השבוע הודעה בה נאמר כי "זומה ממשיך בדרכו הנלוזה שמטרתה להרוס את הקונגרס הלאומי האפריקאי".

עמדת הקומוניסטים הדרוםאפריקאים:

http://www.sacp.org.za/main.php?ID=6530